GMB Transport

17 december 2024 | 15:52

Tweede Arocs 10×8 voor GMB Transport

GMB Transport uit het Limburgse Baarlo nam dit jaar hun tweede Mercedes-Benz Arocs 10×8 kipper in gebruik. De twee Arocssen werden de afgelopen periode door GMB ingezet voor zwaar dumperwerk op een zandwinning.

Grondverzet en transport dat zijn de pijlers van GMB Transport. Het bedrijf voert werkzaamheden uit als onderaannemer in de wegenbouw, maar ook grote grondverzetwerkzaamheden behoren tot het portofolie. De transporttak is divers met vaste kippers voor de wegenbouw en grondverzet, via kiptrailers voor de wegenbouw tot schrootopleggers.

Eerste Arocs 10×8

De vloot van GMB omvat vooral 8×4, 8×8, 10×4 en 10×6 kippers. Vanwege werkzaamheden waar een kipper met aangedreven voorassen gewenst was, huurde GMB in 2021 bij Veldhuizen Trucks een Mercedes-Benz Arocs 10×8. “Eerder hadden we van Veldhuizen al twee DAF 10×4 widespread gestuurde kippers in gebruik genomen. Hierdoor hadden we al kennis gemaakt met Veldhuizen Trucks. “Veldhuizen Trucks heeft een grote vloot huurwagens, dus we wisten al snel dat we daar het juiste voertuig konden vinden,” vertelt Ron Crienen, directeur-eigenaar van GMB Transport. “Met de jongere generatie Mercedes-Benz hadden we geen ervaring en ik was eerst sceptisch. Maar door de technische kennis van verkoper Geert de Heus was ik snel overtuigd. Alles aan zo’n Mercedes-Benz is overbemeten, waardoor tijdens zwaar dumperwerk alles heel blijft.” Na een klein half jaar hebben we de Arocs uit de verhuur overgenomen.”

Doordat de Arocsen uitgerust zijn met een tussenbak met terreinreductie zijn ze sterk in het terrein en zuinig op de weg. In 2024 nam GMB Transport de tweede Arocs 5048 AK 10×8 in gebruik, deze werd gekocht op de opgedane ervaring met de eerste Arocs én de geleverde service van Veldhuizen Trucks.

Eenvoudige 50 tonner

De basis van de Arocs 10×8 is een standaard 8×8 chassis met een wielbasis van 5,45 meter (afstand tussen as 1 en as 3). Veldhuizen Trucks verplaatst de tweede stuuras circa 6 cm naar achteren, waardoor deze volgens de Nederlandse wetgeving op ‘widespread’ staat. Tussen as 2 en 3 wordt een originele Mercedes-Benz stuuras gemonteerd. Deze wordt mechanisch door een stuurstang gestuurd vanuit de tweede stuuras. Deze luchtgeveerde as kan worden gelift, waardoor in het terrein deze geen weerstand levert en bij lege vrachten bandenslijtage verminderd.

Lees ook: Mercedes start productie Actros L

Na de ombouw beschikt de auto over twee 10,5 tons voorassen, een 10 tons liftbare stuuras en twee 9,5 tons achterassen. Deze achterassen zijn technisch twee keer 16 ton. Optioneel kan Veldhuizen Trucks ook kortere Arocs 10×8 leveren met een wielbasis van 4,95 of 5,15. De derde stuuras wordt dan geplaatst op 1,31 meter in plaats van 1,81 meter vanaf de eerste aangedreven as. Dit zorgt voor een aslastverdeling van tweemaal 11,5 ton op de voorassen, 8 ton op de stuuras en tweemaal 9,5 ton op de achterassen.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda