Van vooral sombere berichten over de Duitse autobouwers, zoals tegenwoordig in het nieuws, was tijdens de IAA Transportation 2024 geen sprake. Nooit eerder waren er zoveel elektrische en waterstoftrucks te zien en zoveel systemen die de energietransitie mogelijk moeten maken. Nu moet de infrastructuur nog volgen. Neemt niet weg dat de IAA in Hannover een tentoonstelling was van formaat. In deze Truckstar een selectie van al het lekkers dat ons werd gepresenteerd.
Na deze blik in de toekomst, gaan we terug naar het heden waar Ronald Kenters het zware werk achter het stuur weet om te keren tot het ultieme vakantiegevoel in Portugal en Spanje.
Ook onze ‘Truckstar rijdt ‘m zelf’, dit keer in een Renault T High Exclusive naar Frankrijk, kunnen we wel een vakantierit noemen. Die was jaloersmakend luxe.
Maar genoeg over vakantie en terug naar het echte werk. Zoals dat van Pierre Meertens die een nieuwe combinatie heeft, speciaal gebouwd om containerbakken te kippen en te wisselen. Dat alles zonder haakarm. En is de combinatie van Pierre al bijzonder, de nieuwe DAF XD van ZHV Verhuur gaat daar nog een stapje overheen, die is uitzonderlijk lang én extreem laag. Waarom? Dat leggen we haarfijn uit in deze Truckstar.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 11-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 11 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.
„Het belangrijkste is dat je er goed mee kunt werken, maar ik heb ook geprobeerd er mijn droomauto van te maken.’’ Aldus Pierre Meertens over zijn Scania 530R. We rijden naar Eck en Wiel, waar twee bakken met afval klaarstaan. Bij het erop trekken moet hij goed kijken of het allemaal past. „Een haakarm is in feite gebruiksvriendelijker, maar het kabelsysteem vind ik ook nog steeds een mooi principe.’’
Tussen het schroot op het terrein van de hoogovens in Charleroi valt de glimmende Ford F-Max van Marino Deleersnijder wel op. En om die Ford is het ons te doen. Nu er een officiële Ford-importeur in Nederland is, kun je ook in ons land de Ford F-Max bestellen. In België is de auto al langer op de markt. Daarom gaan we een dag mee met Marino, die al drie jaar lief en leed deelt met zijn F-Max.
De ‘Swedish Toy’ van Ronald Kenters heeft nu bijna drie miljoen kilometer gereden en de rossige transportondernemer wil er zeker nog een miljoen mee rijden. Nadat bij 1,4 miljoen kilometer door een gescheurde cilinder het motorblok in de soep liep – in Zwitserland was dat – liet hij er een splinternieuw blok in leggen. Het werk dat Ronald de laatste twee jaar vooral met zijn kilometermiljonair doet, bestaat uit ritten naar met name Spanje en Portugal.
De nieuwe DAF van ZHV Verhuur in het Brabantse Cuijk is met een wielbasis van 5,90 meter uitzonderlijk lang voor een bakwagen. De door Ginaf naar achter geplaatste sleepas én de extreem lage banden om de gebruikelijke 22,5-inch-velgen maken hem extra opmerkelijk. „Er rijdt er geen tweede van rond in Nederland, dat weet ik zeker”, vertelt Marco Zonnenberg van ZHV. Dat er natuurlijk écht wel goed is nagedacht over de nieuwe truck zal spoedig duidelijk worden.
Wanneer we ons op een maandagmorgen melden bij De Wit Transport in Oegstgeest, staat daar de Renault T High Exclusive al op ons te wachten. Zo luxe hebben we het niet eerder gehad. Ook de planning is op de hoogte en heeft een volgeladen trailer voor ons klaar staan voor een rit naar Frankrijk. Leuke bestemming: even terug naar het thuisland van de T High.