Het blijft een terugkerend probleem, het chronische tekort aan parkeerplekken. In 2023 is dat al opgelopen tot een tekort van 4.400 plekken. Niet vreemd dat dat leidt tot vervelende situaties, als overvolle parkings en uitvoegstroken bij pompstations en zelfs vluchtstroken. Plekken waar je als chauffeur uiteraard niet wilt staan, om het over de veiligheid op dit soort plaatsen nog maar niet te hebben. Wat is er van de belofte van Rijkswaterstaat in 2018 – honderden extra bewaakte parkeerplaatsen in vijf jaar – terecht gekomen? Niet al te veel, blijkt. In deze Truckstar plaatsen we een overzicht van alle bewaakte parkeerplaatsen in Nederland.
Geen gebrek aan parkeerruimte of eigenlijk ruimte in het algemeen, heeft Marcel Willemsen. Hij woont en werkt, tot zijn grote genoegen, al veertien jaar in Noorwegen. Wij zochten hem op in zijn nieuwe vaderland. De 77 jarige Ton de Heus had het minder naar zijn zin toen hij vanwege de beperkende corona maatregelen veroordeeld werd tot thuisblijven. Hij werd er zwaarmoedig van. Toen werkgever Melis hier lucht van kreeg, bedacht hij een nieuwe functie voor Ton: manager Sfeer en Stijl. Een functie die Ton op het lijf geschreven is en de lach weer op zijn gezicht toverde.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 5-2024 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 5 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon thuis in de brievenbus.
Heel behoedzaam zet Marcel de Volvo in beweging en met aangepast tempo rollen we richting de doorgaande weg, enige honderden meters verderop. Bijzonder hoe het wegdek ineens op sommige plekken zo glibberig kan zijn. Maar ook dit is Noorwegen: het ene moment wijst de thermometer boven nul aan, om een stuk verder weer onder het vriespunt te duiken. Het blijft dus constant opletten, zelfs op de doorgaande weg…
Met een kop koffie in de hand lopen we naar de FMX voor het eerste ritje van vandaag. „We brengen eerst deze machine naar Weesp”, vertelt Raymond. „Als we daarvan terugkomen, gaan we laden voor Rotterdam”, legt hij het verloop van de dag uit. Met kundige hand stuurt hij de combinatie over het smalle weggetje naar de dijk. „Ja, het is wat krap, we zijn dan ook bezig met een andere toegangsweg naar het terrein.’’
We mogen een keer lekker uitslapen. Wesley verruilt namelijk net zijn gebruikelijke nachtritten voor dagritten, waardoor het al lang en breed licht is als we beginnen. Wesley rijdt bloemen voor zijn werkgever Geranco, wiens fraai uitgeruste vrachtwagens het straatbeeld in deze omgeving bepalen. „We rijden soms twee of drie keer van de Bommelerwaard naar Aalsmeer of Honselersdijk”, zegt Wesley. „Dan kun je dezelfde vrachtwagen zo zes keer zien.” En dat is geen straf…
Als je Wilco tien jaar geleden had gevraagd in wat voor auto hij later zou gaan rijden, had hij nooit DAF gezegd. „Van kleins af aan was ik Scania-man, maar nu ik zelf chauffeur ben en op een DAF rijd, zou ik niets anders willen. Vooral aan de ruimte wen je heel snel.’’ De auto is een echte blikvanger. „Sinds ik met deze auto rijd, wordt er veel naar me geknipperd en gezwaaid.’’ Hij en zijn schoonvader hebben dan ook stevig uitgepakt.
Met zijn drie jaar oude Volvo FMX plaatst Tom voornamelijk putten voor ondergrondse vuilcontainers: gat graven, grond afvoeren, stelzand halen, put plaatsen, dat werk. Ook koppelt hij regelmatig een dieplader aan om de benodigde graafmachines naar nieuwe locaties te brengen. Wanneer wij meerijden, is Tom samen met zijn collega Ronald bezig met het waterpas afstellen van de voetjes onder in de put, waardoor de containers mooi gelijk met het straatwerk komen te liggen.