Zomer in Nederland, vakantie en dus ook het laatste weekend van juli het Profile Truckstar Festival. Ook dit jaar weer een feest van jewelste, met lekker weer en een goede sfeer. Van die zomer valt er na dat laatste weekend in juli in Nederland niet veel meer te genieten. Tot de dag dat deze Truckstar op de pers ligt hebben we alleen nog maar regen, wind en lage temperaturen gezien. Reden te meer om nog even terug te kijken dus.
Om de stemming verder te verbeteren laten we je kennis maken met Ben Zijderveld, die met zijn bijzondere truck op de meest exotische bestemmingen werkt. Maar het avontuur ligt ook dichter bij huis. Zo gaan de LZV-chauffeurs van Niek Dijkstra iedere dag weer opnieuw een uitdaging aan. En niet alleen zij, ook Sean Bos van Volvo met wie wij de nieuwe Volvo FH Electric naar München reden kent zo zijn uitdagingen. Avontuur van een heel andere dimensie ervaart het Truckpullingteam RhinoRocket, die al meerdere jaren hoge ogen gooit in de landsklasse van dit overweldigende én oorverdovende evenement.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 9-2023 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 9 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Profile Truckstar Festivalverslag
In dit nummer een uitgebreid Profile Truckstar Festival verslag. Want bomvol met sfeerplaten van de mooiste trucks, gezelligheid langs de baan, op het binnenterrein en een zinderend muziekfeest valt er in dit verslag niet alleen voor diegenen die erbij waren, maar ook voor iedereen die er om wat voor reden dan ook niet bij kon zijn, genoeg na te genieten.
Ritje naar Azerbaijan
„Meestal heb ik klussen in de Benelux of Scandinavië”, vertelt Ben Zijderveld (52). „Op vliegvelden moet minstens eens per jaar het rubber worden verwijderd dat landende vliegtuigen veroorzaken. Heel regelmatig zijn er ook opdrachten op de meest bizarre plekken, zoals eind april in Baku, de hoofdstad van Azerbaijan.’’ Bens voertuig is een Scania 770S V8, een vijfassige bakwagen met een installatie voor het zogenaamde waterstralen, waarmee rubber of strepen op het asfalt worden verwijderd. Een specialisme dat maar weinigen onder de knie hebben, vandaar dat de hulp van Ben en zijn truck op de meest uiteenlopende plekken wordt ingeroepen.
Met een Volvo FH Electric naar München
Na een Nederlands persevenement van Volvo moet een FH Electric naar München om daar bij een Duits evenement zijn kunsten te vertonen. Dat is best een avontuur, want de route die wij rijden, is bijna 800 kilometer en dat betekent dat we vier of vijf keer moeten stoppen om de accu’s op te laden. De actieradius van de FH Electric is 300 kilometer, maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van allerlei factoren die invloed hebben op de daadwerkelijke actieradius. Tijdens de rit willen we alleen gebruik maken van openbare laadplekken langs de weg.
De LZV’s van Dijkstra
Transportbedrijf Niek Dijkstra uit Heerenveen rijdt al met LZV’s sinds de eerste in Nederland werd toegelaten. Dat was begin 2000. Het beviel goed en langzamerhand kwam er steeds nieuwe bij: inmiddels heeft het bedrijf zes LZV’s waarmee zeecontainers worden vervoerd. Irene Hofma heeft op een mooie zaterdag vijf van de zes LZV’s bij elkaar gekregen. Rijden met een LZV is niet erg gemakkelijk, maar als chauffeur krijg je er wel een kick van. „Het is steeds een mooi moment als je het hele spul achteruit op de plek hebt gekregen waar je het hebben wilt.’’
Truckpulling
Het is vrijdagavond en de knalgele Magirus-Deutz torpedo-wedstrijdtruck lijkt binnen in de werkplaats nog in winterslaap te zijn. De teamleden van team RhinoRocket zitten nog rustig aan de koffie en niets verraadt dat ze vanavond nog een wedstrijd hebben. Het truckpullingteam bestaat uit zo’n twaalf leden en met vijf landstitels gooit het al meer dan vijftien jaar hoge ogen in de truckklasse. Ook dit seizoen staan ze er goed voor. Daar komt meer bij kijken dan de brandstofpomp een slagje geven, het gaat om verregaande technische aanpassingen, want: “Alles wat je zelf bedenkt en bouwt, heeft een ander niet.’’