In de eerste drie kwartalen van 2024 zagen we een gemengd beeld in de Europese bedrijfsvoertuigenmarkt. Vooral de registraties van bestelwagens en bussen lieten een stijging zien, terwijl de truckregistraties een daling kenden, meldt ACEA. Hieronder zetten we de belangrijkste trends op een rij.
De verkoop van nieuwe bestelwagens in de Europese Unie nam met 8,5% toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden 1.170.310 nieuwe bestelwagens geregistreerd, mede dankzij positieve cijfers in de vier grootste markten. Spanje boekte de grootste stijging met 16,7%, gevolgd door Duitsland (+8,2%), Italië (+7,3%) en Frankrijk (+5,8%).
Truckregistraties daalt 7,5%
Het aantal nieuwe truckregistraties daalde met 7,5% in de eerste negen maanden van 2024, tot een totaal van 249.708 voertuigen. Vooral de markt voor zware trucks droeg bij aan deze daling, met een terugval van 9,5%, terwijl het aantal middelgrote trucks licht toenam (+3%). Ondanks groei in Spanje (+12%) en Italië (+2,1%), konden de verliezen in Duitsland (-7%) en Frankrijk (-4,3%) niet gecompenseerd worden.
Diesel blijft de drijvende kracht in de trucksector en domineert met 95,3% van de markt, ondanks een daling van 7,3% in verkopen. Opvallend is dat elektrisch aangedreven trucks nog maar een klein aandeel hebben, met 2,2% van de registraties.
Bestelwagens in de plus
Diesel blijft de voorkeur van nieuwe EU-bestelautokopers in de eerste drie kwartalen van 2024. De verkoop steeg met 10,6% tot 989.975 eenheden, goed voor een stabiel marktaandeel van 84,6%. Benzinemodellen stijgen met 7,5% en stabiliseren zich op een marktaandeel van 6,1%. Elektrisch oplaadbare bestelwagens zagen een scherpe daling van 12,8% en hebben nu een marktaandeel van 5,7%, vergeleken met 7,1% vorig jaar. De verkoop van hybride bestelwagens daalde met 4,3% en vertegenwoordigt nu 2% van de markt.
De busmarkt liet een sterke groei zien, met een toename van 16% ten opzichte van 2023. Bijzonder was de stijging in elektrische busregistraties, die met 28,7% toenamen en nu 15,9% van de markt uitmaken. Italië en Duitsland voerden de groei aan, terwijl Frankrijk een daling zag. Dieselbussen behielden hun marktaandeel en stegen zelfs licht in verkoop (+19,4%).
Hoewel de vraag naar bestelwagens en bussen in 2024 blijft stijgen, lijkt de Europese truckmarkt op dit moment in de achteruit. Diesel domineert nog steeds de bedrijfsvoertuigenmarkt, maar de opkomst van elektrische modellen, vooral bij bussen, biedt een blik op de toekomst. Voor truckliefhebbers is het een interessante tijd om de marktonwikkelingen op de voet te volgen, vooral met de opkomst van nieuwe technologieën.