Terwijl er aan het energiefront nog niet echt hoop gloort, komen de truckfabrikanten met de een na de andere toekomst – lees CO2 neutraal – bestendige truck. Zo reden we dit nummer de nieuwe Scania PHEV Hybrid, die zowel met een elektrische, als dieselmotor uitgerust is en daardoor een flinke actieradius heeft. De ideale truck om binnen de stadse milieuzones, volledig elektrisch, het werk te doen. En dat is nog niet alles, want middels geolink schakelt de truck zelf over op elektrisch of diesel. Onbedoeld een milieuzone passeren terwijl je nog op diesel rijdt is er dus ook niet meer bij. Fijn dus, als er veel automatisch gaat maar het risico dat hierdoor de aandacht verslapt wordt wel groter. Zoals bij het transport in de nacht wakker en alert blijven moeilijk is. Een hulpmiddel om bij de les te blijven blijkt de radio te zijn, benieuwd waar de nachtrijders zoals naar luisteren? We zochten het uit.
Om zelf aan den lijve te ondervinden hoe dat nachtelijk werkt gaan we mee met Corné, die niets anders zou willen, want: „Het lijkt wel of iedereen ’s nachts een stuk relaxter is, het is rustiger op de weg en bij de klanten.”
Ook relaxt, maar dan overdag is Richard Ligthart, die normaal ADR rijdt, maar voor ons speciaal een snoepreisje doet met zijn tot mooiste gekroonde Iveco S-Way.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 12-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 12 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Dol op dansen met denen
Aan de docks van de bloemenveiling in Eelde staan alleen maar witte vrachtwagens met of de naam Faber erop of die van Transpa Emmen. Opvallend: de mannen van Faber hebben een rood polootje aan. Om tien voor zes ’s middags komt een lichtblauw-metallic DAF XF 106.430 Space Cab stapvoets de hoek omgereden. De banden glimmen van de was. De siervelgen weerkaatsen als spiegels. Dat is nog eens je entree maken. Op de voorkant en deuren staat de naam Sipma Rolde en achter de trekker hangt een Schmitz-koeler van Faber. Dit is de wagen die ik moet hebben. Corné van Losenoord, de chauffeur van de DAF stapt uit, hij draagt een blauw polootje…
Nationaal brandstoftransport
Voordat de brandstof zijn weg vindt naar de hagelwitte tankoplegger moet Raymond Hogenkamp een heel aantal veiligheidshandelingen uitvoeren. Dat begint al met de auto stroomvrij zetten en de oplegger aarden via een aardkabel. Nadat hij de dampretourleiding heeft aangesloten en de computer op zijn oplegger heeft gestart, kan hij de laadslang bevestigen. „De laadcomputer kent de maximale inhoud van de kamers”, legt hij uit. „Er is ook nog een overvulbeveiliging die voorkomt dat de tankoplegger over kan lopen. Wanneer deze wordt aangesproken, schakelt automatisch de laadpomp uit”, aldus Raymond. Hij bevoorraadt dagelijks Argos tankstations door heel Nederland, werk dat vraagt om zorgvuldigheid en focus.
DAF XD rij-indruk
De DAF XF, XG en XG+ werden alweer anderhalf jaar geleden onthuld en zeker de laatste twee mogen zich met hun grote cabines in een flinke belangstelling verheugen. Al bij de introductie van die nieuwe reeks was er het vermoeden dat er meer varianten zouden volgen. Sinds de IAA in Hannover weten we om welke varianten het ging, daar werd het doek van de DAF XD en XDC en XFC gehaald. Met de constructievoertuigen en elektrische trucks zullen we op later kennis maken. Nu focussen we ons helemaal op de XD. DAF heeft elf versies van de XD meegenomen naar Spanje dus er is keuze en tijd genoeg om meerdere auto’s te rijden.
De smaakmaker van Richard Ligthart
Meegaan met de Iveco S-Way van Richard Ligthart blijkt nog niet zo eenvoudig. Zijn werkgebied bevindt zich tussen Rotterdam, Antwerpen en de Ruhr, waar tankcontainers met de meest uiteenlopende chemische goedjes worden gelost en geladen. Voor vandaag staat een snoepreisje op de planning naar Weisenthurm, zonder de ADR-borden. Gistermiddag heeft Richard de twintigvoets tankcontainer er al opgezet en vanuit Waalwijk vertrekken we richting onze oosterburen. „Je moet geen haast hebben met dit werk”, vertelt hij terwijl we rustig optrekken over het industrieterrein. Volgens de papieren is de tank voor 89 procent gevuld, maar er zijn geen slingerschotten aanwezig. Dat voel je goed bij het optrekken.
De eerste Renault C 10×4 in Nederland
Het vertrek is om zes uur ’s ochtends. Het is nog donker en op het terrein waar de truck geparkeerd staat, is er weinig verlichting. Toch zie je meteen dat het hier om een zware jongen gaat. De Renault is als 8×4 uit de fabriek gekomen, waarna er bij Veldhuizen een extra as onder het chassis is geplaatst en Gijsbertsen de opbouw heeft gedaan. Het resultaat is een truck die niet voor een kleintje is vervaard. In elk geval is dit geen ‘mooiweerauto’. Zo gezien past het wel dat er af en toe een plens water uit de hemel stort als Wim naar zijn eerste adres rijdt.