Het is van alle tijden: veranderingen in de maatschappij waarbij de oudere generatie de nieuwe generatie de maat neemt en klaagt over arbeidsethos en leefstijl. Ook het transport ontkomt er niet aan. Er is in een generatie dan ook al veel veranderd. Van trappen tot je je ogen niet meer kon openhouden, tot de digitale tachograaf en gereguleerde rij- en rusttijden. En nu van een volle werkweek naar een week met een ‘papadag’. Oftewel een dag in de week dat een (jonge) vader de zorg voor zijn kroost op zich neemt. Ook in het transport doet de papadag langzaam maar zeker zijn intrede. Zijn er veel chauffeurs met papadagen? Wij gingen op onderzoek…
Geen papadag in ieder geval voor vader en zoon Boumans die allebei voor Geurts mengvoeders rijden. En ook Arend Twillert maakt volle weken met zijn ritten op het VK. Verder komt er in deze Truckstar ook veel nieuw materieel langs, zoals de nieuwe trailer van Rujo van der Zand waarmee wij de maidentrip mee mochten maken. Ook gaan we een dag aan het werk met de nieuwe alleskunner van Traffic Service Nederland en staken we zelf de handen uit de mouwen bij de bouw van onze nieuwe testtrailer.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 7-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 7 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Het is maandagochtend half elf. Arend van Twillert, gouden ketting, bril op, doet zijn haarnetje af en start zijn grijze Scania S 520 V8, die voor het dok van PMJ Foods in Bunschoten staat. De Nederlandse vlag siert de cabine aan de bestuurderskant en het voorste gedeelte van de Schmitz Cargobull-trailer. Aan de bijrijderskant ‘wappert’ de Engelse vlag. „Gordel om, aarstens vleuk ik je stief as we anehouden wurden”, zegt hij in Spakenburgs dialect, met een grimas op het gezicht. Arend, oftewel ‘Bolletje’, heeft zojuist een vracht kipfilet geladen met als eindbestemming het Engelse PMJ Foods in Paddock Wood.
Een compacte en wendbare kraanwagen, die als standaard bakwagencombinatie, maar ook als trekker-oplegger kan worden ingezet. Kortom, de nieuwe truck moest een compacte alleskunner zijn. Chauffeur Patrick Pastoor vertelt dat het nadenken over de nieuwe truck, het ontwikkelen en het bouwen zo’n anderhalf jaar hebben geduurd. In samenwerking met MANA Bedrijfswagens, Wierda Voertuig Techniek en Van Rijssel Carrosseriebedrijf is er een product uitgekomen dat zo goed als perfect is. Inmiddels is de truck afgeleverd en heeft hij zijn eerste klussen gedaan. Vandaag gaan we drie actiewagens vervoeren die nodig zijn bij onderhoudswerk aan de Roertunnel in Roermond.
Jan Fransen, die al vanaf zijn achttiende in dienst was bij W.B. van der Donk BV uit Vinkel en als familielid werd beschouwd, was vastberaden om de BN-XR-20 op de twee miljoen kilometer te krijgen. Hij had berekend dat die magische grens ongeveer zou samenvallen met de dag waarop hij met pensioen zou gaan. Enrico van der Donk, zag het idee ook wel zitten. Om het officieel te maken, werden beide kanten van de cabine bestickerd met de tekst ‘Op weg naar 2.000.000 km’. Jan zou er dan na zijn pensionering nog vele kilometers mee rijden, want rijden was zijn lust en leven. Maar het liep anders.
Voor de eerste rit met de trailer, die hij speciaal bij Broshuis heeft laten maken, heeft Rujo van der Zand Truckstar uitgenodigd. We klimmen ’s morgens bij zijn huis in zijn Scania R 520 V8 en rijden dan door het mooie Betuwse landschap naar Tiel, waar een van Rujo’s grootste opdrachtgevers zit, de importeur van Yale-heftrucks. De nieuwe dieplader is helemaal op het transport van heftrucks afgestemd. Het is een drieasser in plaats van een tweeasser en hij heeft een beweegbare vloer. Dat biedt voor het heftrucktransport meer mogelijkheden. De trailer is iets langer en lager, dus daar moet Rujo nog wel even aan wennen.
Als je met glas rijdt, kom je op de meest uiteenlopende plekken, van de binnenstad van Brussel tot een afgelegen boerderijtje in de Kempen. Dat is volgens Stijn Muysewinkel een van de aantrekkelijke kanten van het glastransport. „Het is steeds weer een verrassing welke adressen je krijgt en hoe je daar moet komen”, zegt hij. Maar voor alles geldt dat je voorzichtig en nauwkeurig moet zijn. „Als je met glas werkt, mag je niet één foutje maken, anders ligt de boel meteen in duizend stukken op straat. Rustig zijn is dus een belangrijke voorwaarde.”