Nu de voorbereidingen voor het Truckstar Festival in volle gang zijn, het op de weg merkbaar drukker wordt en het voorjaar echt van start is gegaan lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Helaas is niets minder waar. In eigen land lopen de tekorten aan alle kanten op, ook het tekort aan chauffeurs. In deze Truckstar lees je wat er door de vervoerders allemaal bedacht wordt om aan chauffeurs te komen en ze te houden. Tijdens de Truckstar rijdt’m zelf, te lezen in dit nummer, maakten wij de overtocht naar het VK, vlak voor P&O Ferries veerboten uit de dienstregeling nam en douanesystemen kwamen stil te vallen. Ons wachtte slechts de normale dagelijkse file voor Dover die we dankzij de melding ‘priority’ voor de voorruit, mochten passeren. Inmiddels is de ellende niet te overzien en zijn in de week voor Pasen de files bij Dover tot zo’n dertig kilometer opgelopen. Als je deze beelden ziet, denk je wel twee keer na voordat je de overstap naar het grote stuur maakt.
Alhoewel, dat geldt niet voor zij-instromer David Vogel, die onder meer met hulpgoederen naar Griekenland rijdt voor de stichting Christian Refugee Relief (CRR). Sinds afgelopen maand is zijn dienstregeling uitgebreid met een nieuwe bestemming: Oekraïne.
Door die oorlog in Oekraïne, de stijgende prijzen van gas en olie en de oplopende tekorten zou je het bijna vergeten: het is ook voorjaar! Rietvink Transport uit Julianadorp (Noord-Holland) helpt ons daaraan te herinneren, zij bestickerden hun trucks om ons de schoonheid van het voorjaar met tulpen en andere bloemen te laten zien.
Dit alles en nog veel meer vind je in nummer 5-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 5 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Maandagmiddag even na tweeën zetten we de combinatie bij Meer stil om de landcode op België te zetten. We zijn niet de enigen en als we de snelweg weer op willen draaien, lopen we vast in een file van vrachtwagens. Van de andere kant komen ook nog eens diverse collega’s die hier goedkoop willen tanken. Het gevolg is een opeenhoping van vrachtwagens van alle kanten. We wurmen ons door die kluwen vrachtwagens en bereiken gelukkig ongeschonden de E19 richting Antwerpen. We hebben een nieuwe MAN – demotruck mee met daarachter een splinternieuwe oplegger van Nouwens. Die willen we allebei in deze staat ook weer terugbrengen. We gaan ons best doen.
Het regenwater klettert op het dak van de Scania R 540 als hij op een donkere woensdagochtend Europarcs De Hooge Veluwe in Arnhem oprijdt. Het is zeven uur en het waait stevig. Stapvoets rijdt Sicco Schwering naar het gedeelte van het park waar al enkele tiny houses staan. Precies in de hoek waar hij met zijn autolaadkraan het vier ton wegende huisje wil afzetten, liggen geen rijplaten. Ook dat nog. „Installateurs hebben de gaten gegraven en geboord, de bielzen gesteld, alleen de rijplaten ervoor niet neergelegd”, baalt Sicco. De modder inrijden is te link.
Iedereen kent haar vanwege het programma ‘Meiden die Rijden’. Heel Nederland heeft kunnen zien hoe ze met een brede smile haar combinatie bestuurt en met de kraan hekken en andere bouwmaterialen laadt en lost. Knap werk. De meeste indruk heeft echter haar uitspraak gemaakt dat ze alles machtig vindt waar diesel ingaat en rook uitkomt. Ook het feit dat ze als chauffeur meedoet aan de missverkiezing trok van de media. Ze geniet ervan, maar vindt het tegelijkertijd raar dat iedereen het zo’n ongewone combinatie vindt: chauffeur en kandidaat voor de missverkiezing.
Van de directiekamer naar een plaats achter het stuur. Het lijkt een grote stap, maar voor David Vogel is het een logische. In zijn steeds verder uitgroeiende bouwbedrijf zit hij meer op kantoor dan dat hij bij de werkzaamheden zelf is betrokken. Dat bevalt steeds minder hij besluit het bedrijf te verkopen en zijn rijbewijzen te halen. En nu rijdt hij een deel van de maand op de vrachtwagen, daarnaast verhuurt hij zich als calculator en projectbegeleider en bouwt hij voor een bedrijf uit Vaassen noodhospitalen op. En dat bracht hem de afgelopen maanden al in zeventien verschillende landen, waaronder Oekraïne.
Eigenrijder Rick Keus (31) rijdt de hele week met containers en sporadisch met diepvriesvlees. Een vleesrit naar Calais en Duinkerke is dus een leuke afwisseling. Terwijl we langs de Franse kust tuffen en Calais naderen vertelt Rick dat hij hier ooit, op zoek naar een tankstation, een industrieterrein opreed. Ineens kwam er een politieauto voor hem rijden die hem sommeerde om met snelheid te volgen. Het bleek dat hij een vluchtelingenkamp was ingereden, waar honderden potentiële inklimmers bivakkeerden. De agent stopte later en zei: ‘Wil je dat nooit meer doen?’ “Ik had echter geen idee dat daar zoveel vluchtelingen waren.”