Het is de laatste dag van het jaar, en wat een jaar was het. Laten we het erop houden dat het heftig was en dat het eind daarvan nog lang niet in zicht is. Maar, zoals altijd tijdens een jaarwisseling hopen we op het beste. Laten we dat nu ook maar doen. In de afgelopen donkere decembermaand was er de 9e in ieder geval een lichtpuntje. Voor de tweede keer werd ‘de Dag van de vrachtwagenchauffeur’ aangegrepen door zowel transporteurs, logistieke dienstverleners, distributeurs en klanten om de chauffeurs in het zonnetje te zetten. En terecht. Een verslag van het verloop van die dag lees je in dit nummer. Ook in dit nummer een kennismaking met de nieuwe motoren van Scania, ervaren we de nieuwste veiligheidssystemen van Mercedes Benz en maken we kennis met de vijftien deelnemende teams aan de Dakar-rally 2022.
Dit en nog veel meer vind je in nummer 1-2022 van Truckstar. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder. Je kunt nummer 1 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Jeffrey Scheven rijdt in Deense dienst met een gerestaureerde Scania 164L 580 Topline. In Griekenland stappen we bij hem in. Jeffrey is hier om zijn eigen achtcilinder op te halen, een 164L 580 Topline uit 2002. Daar moesten nog wat dingetjes aan gebeuren door de restaurateurs die hem twee jaar geleden weer in nieuwstaat brachten, vertelt hij, dus moest zijn liefje weer terug naar Griekenland.
Twee dagen rijden met een goudkleurige nieuwe DAF XG voor onze Truckstar trailer is vragen om aandacht. Veel aandacht. Het nieuwe model valt niet alleen op door zijn kleur maar eveneens door de vormen en het feit dat de modellen XG en XG+ een 30 centimeter langere cabine hebben. Hoe riant de binnenruimte daarmee wordt, willen veel chauffeurs graag met eigen ogen zien. Er zijn dan ook veel bewonderende blikken voor de gestroomlijnde buitenzijde en veel waardering voor het ruime interieur.
De douanebeambte blijkt net als ik ook uit New Brunswick te komen, en concludeert met een lach dat we beiden ver van huis zijn. Ik krijg mijn stempel op het document en rij een pikzwart Canada in. Ik rij om het stadje Estevan heen en draai Highway 39 op. Er is nog altijd geen vuiltje aan de lucht, of… Bij het passeren van een paar tegemoetkomende auto’s kan ik mijn ogen niet geloven. ,,Het zal wel stof zijn’’, mompel ik. Bij het naderen van de volgende auto kijk ik opnieuw. Sneeuw. Ik hoor vervolgens hoe de wind opsteekt en al snel jakkeren de eerste echte vlokken van het jaar horizontaal voor de truck langs.
Stef de Wit (23) rijdt met zijn gloednieuwe Volvo FH5 een dagje binnenland. In de ochtendschemering blijkt eens temeer wat een geluk deze ochtend in zich draagt. Niet alleen mogen we Vlaanderen doorploegen met een spiksplinternieuwe Volvo FH5 en gloednieuwe koeltrailer, ook is Vlaanderen de enige zonnige plek volgens buienradar. In Frankrijk heerst dikke, dikke mist; in Nederland heersen wolken en motregen.
Eigenrijder Harm Bloemert startte tien jaar geleden ATS Transport & Logistiek met één truck. Zijn wagenpark breidde hij uit tot tien vrachtwagens, Scania’s en vooral Volvo’s. Vooral de lage cabines van Volvo zijn ideaal voor het vervoer van auto’s. Maar voor DAF liefhebber Roel Stens kwam er een gloednieuwe DAF CF 450 FA Sleeper Cab Autotransporter. Hij noemt ‘m ‘vrijetijdsrover’ en geniet met volle teugen.