Niet alleen het tekort aan chauffeurs begint onderhand nijpend te worden, ook andere beroepsgroepen komen handen tekort. Alleen bij Rijkswaterstaat blijkt er nog voldoende personeel om het beleid, het sluiten van zoveel mogelijk parkeerplaatsen, enthousiast en voortvarend uit te voeren. En terwijl er vrachtwagens werkloos op de dam staan, wordt de steeds kleiner wordende groep chauffeurs verder klem gezet. Want hoe en waar je je rust moet houden: dat zoek je zelf maar uit. Weer een stressfactor erbij.
Tenzij je zoals Jurjen Wiegersma meerdere keren per week naar Scandinavië rijdt. Hij kan de parkeerproblemen in Nederland mooi omzeilen en onderweg genieten van de weidse natuur in Zweden. En omdat we nu toch in het noorden zijn, maken we van de gelegenheid gebruik om even te ontspannen op de Nordic Trophy waar we onze ogen de kost geven aan de meest spectaculair gepimpte trucks, waaronder ook de blikvanger van deze maand: een ode aan 007. Ondertussen schrijdt de techniek op het gebied van emissievrije brandstoffen voort, in deze Truckstar laten we je kennis maken met een Mercedes op waterstof, een hybride Scania en rijden we een dag mee met Joey van Houtum op zijn nieuwe Volvo FH5 420 op LNG.
Dit en nog veel meer, zoals je in de uitgebreide preview hieronder kunt zien, vind je in Truckstar nummer 12, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar gewoon in de brievenbus.
De Volvo van Joey en de trailer wegen leeg 16.600 kilo, terwijl zijn vorige Volvo met lege trailer 21 ton woog. De vederlichte KWB-trailer met VSE-besturing waarmee Joey nu rijdt, zorgt dus voor extra laadvermogen. „Dat is ook de hoofdreden waarom er voor deze trailer is gekozen”, zegt hij. „Het elektro-hydraulische hulpbesturingssysteem stuurt mee tijdens het voor- en achteruit rijden, maar het zo licht mogelijk maken was het hoofdidee. De borden op de trailer en de chassisbalken zijn smaller, de trailer heeft geen steunpoten, de kunststof vloer is gemaakt van gerecycled plastic en mijn JKB 13-RL-kraan weegt rond de tweeduizend kilo, mijn vorige kraan woog ruim drieduizend kilo”, geeft hij het verschil aan. „Uiteindelijk kun je zo elke keer een paar ton extra meenemen en doe je dat tien keer, dan scheelt dat toch weer een volle vracht.”
De LB76 was de eerste truck van Scania met af fabriek een frontstuurcabine. Die werd in 1968 opgevolgd door een geheel nieuw type. Halverwege de jaren zestig startte de ontwikkelingsafdeling van Scania met het ontwerp voor een geheel nieuwe cabine. Niet alleen moest die groter en ruimer zijn, maar ook kunnen kantelen voor een betere toegang tot de motor. Bovendien bedachten de Scania-ingenieurs dat de cabine niet enkel te gebruiken moest zijn op de zware trucks, maar ook op distributievoertuigen. Zo werd het modulaire concept geboren waar Scania tot op de dag van vandaag gebruik van maakt.
Een wereldwijde pandemie en een stagnerende productie door het gebrek aan onderdelen waren de problemen waarmee truckfabrikanten de afgelopen maanden werden geconfronteerd. Het zorgde ervoor dat we pas nu weer de beschikking hebben over een testvoertuig. Zoals gebruikelijk komt de te testen FH 460 I-Save uit Zweden. De Volvo FH 460 I-Save heeft alle aerodynamische hulpmiddelen en staat op mooi glanzende lichtmetalen wielen. Om de stroomlijn optimaal te houden, ontbreekt een zonneklep. We nemen je ook nog even mee langs de andere vernieuwingen, die al bijna vertrouwd lijken, want inmiddels rijden er de nodige nieuwe FH’s over de Nederlandse wegen. De meest zichtbare wijziging betreft de veel slankere koplampunits, waarvan de vorm nu doorloopt in de lijnen over de zijkant van de cabine.
Als de 27 ton is geladen in de vijf jaar oude Knapen-schuifvloertrailer, waar Gerard vorig jaar nog een nieuwe vloer in aanbracht, stuurt hij zijn nieuwe Iveco ruim tweehonderd kilometer zuidwaarts naar Son via de A28 en de A50. Gerard bestiert een soort noord-zuidlijn met zijn Iveco met allerlei soorten afval. Aanvankelijk zouden we vandaag ook wortels gaan laden, maar het land was te nat na de fikse regenbuien van een paar dagen eerder, legt hij uit. De boeren konden het land niet op. Vader Jan (68) startte Schwennen Internationaal Transport 25 jaar geleden en acht jaar geleden kwam hijzelf in het bedrijf. „Ik had even daarvoor een kwakkeljaar gehad”, zegt hij. „Net na de crisis kreeg ik een auto-ongeluk, waarbij ik vijf ruggenwervels brak.” Gerard revalideerde zes maanden, waarna Vader Jan tegen hem zei: „Koop maar een truck op internet en kom voor mij rijden.”
Nederland is een nieuw truckmerk rijker, want sinds kort is de Turkse BMC Tugra officieel in ons land leverbaar. Met zijn brede zilverkleurige grille valt hij zeker op tussen de andere vrachtwagens op de truckparking. Dit is de eerste keer dat we de BMC Tugra in levenden lijve kunnen aanschouwen. Die grille is de blikvanger en bepaalt het ‘gezicht’ van de zwart gespoten trekker. Op de hoeken zitten kleine koplampen en verstralers, met daarnaast een rijtje LED-lampjes voor de dagrijverlichting. Dat is in elk geval modern. De grote voorruit heeft twee wissers en boven de ruit is een zonneklep gemonteerd. Daarmee smoelt de BMC wat ons betreft best goed. Al met al geeft de eerste aanblik de indruk van een redelijk moderne en compleet uitgevoerde truck.