Naast de reguliere Truckstar ontvang je, gratis bij dit nummer, de e-Mobility Special. Hierin gaan we uitgebreid in op de noodzaak om naar alternatieven te zoeken om het gebruik van fossiele brandstoffen als diesel terug te dringen. Ook kijken we naar de stand van zaken bij de verschillende vrachtwagenmerken en naar de oplossingen die zij voor ogen hebben om tot een vermindering van de CO2 uitstoot te komen zoals in het klimaatakkoord afgesproken.
Al in 2030 moet de distributie in veertig steden in Nederland plaatsvinden met elektrische trucks. Dat zouden er dan zo’n 30.000 moeten zijn. Ter vergelijking: er rijden er nu zo’n 200.
Naast de toekomst houdt het heden ons uiteraard ook bezig. En in dat heden spelen de corona maatregelen nog steeds een grote rol, zo kunnen we inmiddels ook ’s avonds na 21.00 uur weer koffie krijgen, maar lekker gezellig met elkaar aan tafel is er nog niet bij. Ook is het bij het grensoverschrijdend verkeer nog onduidelijk of je een testbewijs moet overleggen of dat dat nu toch weer van de baan is. Tijdens een rondje Oostenrijk voor Gijs Boss, bleek een testbewijs niet nodig en werden we bij de grens doorgezwaaid om vervolgens in winterse omstandigheden te belanden. Ook Wesley Masschelin, die eindelijk weer naar zijn geliefde Italië mag rijden, hoopt dat we snel weer terugkeren naar het oude normaal. Want als er iets is waar hij dol op is, dan is het de Italiaanse eetcultuur.
Dichterbij ontmoeten we Gerco Bril die in de luxe trailer achter zijn halfjaar oude Scania schattige biggetjes vervoert. Net als Gerco is ook Bob Olij met een bijzonder span op weg. Hij rijdt stalen liggers op een flatrack, waarbij hij niet langer afhankelijk is van anderen bij het laden en lossen. Dit en nog veel meer, zie ook de uitgebreide preview hieronder, lees je in Truckstar nummer 6, die je nu online of in de winkel kunt kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar nu samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus.
Winterse lente in Oostenrijk
We stoppen voor de rust bij Vils en zien dat de vrachtwagens die van de hoger gelegen bergpas komen, sneeuw op hun grille hebben. Dat belooft wat. Het restaurant naast het tankstation blijkt helaas gesloten te zijn vanwege corona. Dus wordt het een maaltijd uit de magnetron. Verblijven in de cabine van de Next Gen is gelukkig geen straf, die is comfortabel en van alle gemakken voorzien. Maar in een truckstop op adem komen, is ook wat waard. Wanneer we na een korte nachtrust in alle vroegte Duitsland binnenrijden, schrikt Wojciech als hij ‘Bitte testen lassen!’ leest. Er staat echter niemand bij de controlepost, dus rijden we verder…
Servicetruck voor pechvogels
Het is een beetje uit de hand gelopen bij de aanschaf van een nieuwe servicewagen. Er staat nu bij Garagebedrijf Pals uit Vaassen een voertuig dat op sommige punten wat ‘over de top’ is. Maar servicemonteur Dennis Pol is er superblij mee. Hij is bij pechgevallen de eerst aangewezen persoon om voor redder in nood te spelen. Toen de vorige servicewagen aan vervanging toe was, kwam hij met steeds wildere ideeën voor de nieuwe. „Gelukkig werk ik bij een bedrijf waar nog dingen mogelijk zijn. Er is passie voor de truck en het werk”. Het gevolg: Garagebedrijf Pals is waarschijnlijk het enige dealerbedrijf in heel Nederland dat een dikke vrachtwagen inzet als servicevoertuig.
Een lang gekoesterde wens
Het lukte eigenrijder Jan Wielsma om tijdens de coronacrisis voor zichzelf te beginnen, hij zette in deze onzekere tijd een pracht van een Scania op de weg. Nou ja, op de weg. Hij bevindt zich ook vaak op boerenerven of in het bos. Tijdens deze reportage komen we na een toeristisch ritje door het Nationaal Park aan bij het opgegeven zandpad waar we houtsnippers gaan laden. Na drie kwartier scheppen ligt vrijwel de hele berg houtsnippers in de trailer. Nu de vraag: hoe komen we hier weg? Er zit niets anders op dan het pad helemaal achteruit uit te rijden en achterwaarts, over de blinde kant, de doorgaande weg op te draaien…
Koning der barbaren
Op het kentekenbewijs staat de auto in officieel Duits omschreven als een SZM (Sattel Zug Machine) met een Longline-cabine en daarachter een verblijfsruimte. Bij het woord ‘verblijfsruimte’ denk je aan een soort wachtkamer, maar deze cabine is eerder een lounge, waarin je heerlijk kunt chillen als het werk erop zit. Dat past helemaal in de filosofie van Björn Dönges, de eigenaar van BSD Holz & Wald uit Lennestadt. „Het werk en het gereedschap waarmee je werkt moet zodanig zijn dat je er plezier in hebt”. Het transportbedrijf heeft zeven vrachtwagens op de weg, die Björn allemaal van extra accessoires heeft voorzien om het werk voor de chauffeurs aangenaam te maken, maar de XXXL Longline spant de kroon…
Gratis e-Mobility Special
Naast de reguliere Truckstar ontvang je, gratis bij dit nummer, de e-Mobility Special. Hierin gaan we uitgebreid in op de noodzaak om naar alternatieven te zoeken om het gebruik van fossiele brandstoffen als diesel terug te dringen. Ook kijken we naar de stand van zaken bij de verschillende vrachtwagenmerken en naar de oplossingen die zij voor ogen hebben om tot een vermindering van de CO2 uitstoot te komen zoals in het klimaatakkoord afgesproken.