We zijn alweer in december belandt en daarmee, traditiegetrouw, niet alleen aan het laatste nummer van het jaar, maar ook aan de editie met een extra uitgave, de Zwaar & Speciaal Transportspecial. Samen goed voor heel wat uurtjes kijk en leesplezier. In deze special vind je naast bijzondere transporten in Nederland, ook veel internationaal zwaar werk.
Over 2020 zullen de meningen niet verdeeld zijn. Terugkijkend is iedereen het wel met ons eens als we stellen dat het een heftig jaar was. Daarnaast was het voor ons ook nog eens een jubileumjaar, waarin we in meerdere edities terugblikten.
In dit nummer halen we herinneringen op aan de Truckstar Festivals van 2005 tot 2019. Maar we kijken uiteraard ook vooruit – zo vind je in dit nummer een rij-impressie met de DAF low-deck die nu een nog lagere schotelhoogte heeft en gaat Ginaf zich weer helemaal toeleggen op de Nederlandse markt. Ook nemen we de waarschuwing van Mark Mud ter harte, om vooral niet te snel akkoord te gaan met een strafbeschikking. Hoe dat zit? Dat en nog veel meer lees je in deze uitgave.
De Zwaar en Speciaal Transportspecial en/of Truckstar nummer 13 kun je nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop dan online. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar samen met de Specials voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Oranje eerbetoon
De oranje Renault T High van Walet is niet alleen een echte blikvanger, maar ook een bijzonder eerbetoon aan een gewaardeerde verkoper bij de dealer. Toen chauffeur Jacco van Dijk een foto van zijn pas afgeleverde T High op de Facebook-pagina van Truckstar plaatste, had hij dus gelijk de aandacht van de redactie. Zijn truck was net afgeleverd en dat wilde hij wel laten zien. Een afspraak om mee te rijden was snel gemaakt, want Jacco heeft zeker een verhaal te vertellen.
Uit de vis in de truck
Dat chauffeursbloed kruipt waar het niet gaan kan bewijst Lambertus ‘Lampie’ Muijs. Hij zwoegde eerst de hele dag in de visschuur: vanaf tien uur ’s ochtends, om zes uur reed hij dan met de bakwagen naar Limburg om ’s avonds en ’s nachts viswinkels te bevoorraden.
„Onverantwoord eigenlijk”, blikt hij terug. Sinds twee jaar is hij gelukkig op de Volvo van Van de Geest. „Blits hè, zo’n combinatie. Een beetje chauffeur rijdt op een combi. Ik heb de kneepjes van het vak moeten leren, ook het werken met de haakarm. Het was in het begin vooral vragen en kijken hoe collega’s dit werk deden.”
Zeeuwse klei en Zwarte Cross
Dit jaar geen schuurfeesten en muziekfestivals in de modder voor Mathijs Belde. Maar gelukkig is er nog die andere liefde, rijden in de suikerbietencampagne. Dat rijden gaat vrijwel dag en nacht door. Geen enkele keer wordt de motor uitgezet. Om vier uur ’s ochtends wordt Mathijs gebeld door zijn ‘wisselmaat’. Die is bijna klaar met zijn dienst en verwacht rond een uur of vijf op suikerfabriek in Dinteloord te zijn. Wanneer Mathijs bij de fabriek aankomt heeft de MAN de zoveelste lading bieten gelost. De kaartjes worden gewisseld en de werkweek van Mathijs begint.
Gered na 43 jaar
Toen in 1980 de productie van (Hanomag-)Henschel-vrachtwagens in Kassel definitief eindigde, nadat het merk al eerder was overgenomen door Daimler-Benz, verdween een roemrucht merk, dat ook in Nederland vele trouwe klanten had. Eén daarvan was fouragehandel Verschoor in Werkendam, die hun eerste Henschel-diesel aanschafte in 1955. Daarmee werd vooral hooi, stro, voederbieten en aardappelen naar afnemers in Nederland en omringende landen vervoerd. Ton Verschoor heeft goede herinneringen aan deze truck en haalde na veertig jaar zijn oude HS100 weer uit de mottenballen.
Wij doen het gewoon
Naar aanleiding van het honderdjarig bestaan bracht Van der Werff Logistics in Heerenveen in 2016 een boek uit met daarin een uitgebreide beschrijving (en natuurlijk heel veel plaatjes van vrachtwagens) van de geschiedenis van het bedrijf. De titel daarvan luidde: ‘Wy dogge it gewoan, al hûndert jier’. Dat ‘Wij doen het gewoon’ is ook de slogan van het bedrijf, dat is gespecialiseerd in bouwlogistiek en met meer dan 300 trucks op de Nederlandse, Belgische, Franse en Duitse wegen rijdt. Bij Van der Werff is niets te gek. Dus laat het bedrijf in drukke tijden gewoon een Scania 110 Super in de planning meelopen.