Na de introductie van de nieuwe Volvo’s eerder dit jaar werd het wat stilletjes, tot half augustus. Toen moesten een nieuwe FM, twee nieuwe Volvo’s FMX en een vernieuwde FH van Kiel naar Beesd gereden worden. Die primeur lieten wij ons niet ontgaan. In dit nummer vind je dan ook de allereerste rijervaringen. En er is meer nieuws, want volgens de onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL is het vanaf 2025 goedkoper om te investeren in elektrische trucks dan in diesteltrucks. Of dat een objectieve aanname is valt echter te betwijfelen.
Aan innovatieve oplossingen overigens geen gebrek in dit nummer, zo zet Mike van Herk zijn nieuwe DAF in als bakwagen, maar kan hij er ook een trailer aankoppelen. Bedacht chauffeur Henk Beentjes een hijshulp en maakt chauffeur Gerber van Dijk het rijden met een kooiaap veiliger.
Natuurlijk ontbreken ook de ritverslagen niet, we rijden mee met Ronald die als verse eigenrijder zijn enkel brak, verslaat Vincent een van z’n wekelijkse ritten naar Zwitserland en we gaan een dagje mee met veevoerchauffeur Femke waarna we weer trots werden op onze boeren die zoveel bereikt hebben, maar vooral kritiek oogsten.
Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 10. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Wekelijks naar Zwitserland
Internationaal maar toch een heel jaar vooruit weten waar je aan toe bent. Vincent van Horik rijdt voor Buchner naar Zwitserland. Hij zit in het koppelwerk, heeft een vaste eigen trekker, vast werk, maar koppelt bij een van de grenzen in Zwitserland de trailer af. Dat doet hij in ploegendiensten. Na twee weken nacht begint hij aan een week dagdienst en rijdt hij ritten variërend van een rondje Geneve tot een rondje Lugano. Regelmaat met afwisseling dus.
Trots op de boer
Het wordt tijd dat we weer trots worden op onze boeren. Daarom rijden we een dagje mee met Femke, die met haar bulkoplegger dagelijks veevoer naar boerenerven brengt. Onderweg komt het gesprek op alle toestanden die er tegenwoordig rondom de veehouderij spelen en het feit dat de meeste mensen daar een volledig verkeerd beeld van hebben. “Ze denken dat het een zootje is door al die discussies over stikstof, ammoniak en eiwit, maar ze beseffen niet dat de boeren het tegenwoordig heel goed voor elkaar hebben. Als je ziet wat er de afgelopen tien jaar allemaal is veranderd…”
Sterk staaltje
Bergingstruck worden niet elke week geleverd. Wanneer het gaat om een nieuw exermplaar met een Erkin World Power Rotator opbouw, volgens het persbericht de eerste in Nederland met een dergelijke installatie, is onze nieuwsgierigheid gewekt. En dus reizen we af naar BRL berging in Leiden om kennis te maken met deze nieuweling.
Belg pakt groots uit
Hoewel Frederik Druelle niet van veranderingen houdt, kocht hij toch een nieuwe S650. Maar… “Alles moest zoveel mogelijk hetzelfde worden, een kopie van mijn oude truck.” Hij is tevreden over het eindresultaat en wij kunnen het daar helemaal mee eens zijn.
Voorzichtig weer op weg
Nog maar negen maanden reed Ronald van Vark als eigenrijder in zijn nieuwe Scania S500 toen hij zijn rechter enkel brak. Zijn strakke, zilvergrijze Scania stond van de ene op de andere dag stil. Ronald had gelukkig een arbeidsongeschiktheidsverzekering waarop hij een beroep kon doen, maar dan nog leverde hij financieel fors in. “Het wordt sowieso niet zo’n best jaar, want ik had al minder werk door het coronavirus.”