Na alle rust op de wegen vanwege de nog maar net achter ons liggende ‘intelligente lockdown’, naar vakantiedrukte en boeren protesten, met alle bijbehorende oponthoud. Het zijn roerige tijden. Wat ondanks dit alles gelukkig overeind is gebleven is de waardering voor onze chauffeurs. Die waardering werd door de medewerkers van RadioNL getoond door eind juni een week lang op vijf locaties in het land goodiebags en gehaktballen uit te delen. En dat dat zeer werd gewaardeerd, blijkt wel uit het verslag in deze Truckstar.
Roerige tijden zijn niet alleen van nu. 2004 was het jaar dat Griekenland de Olympische Spelen organiseerde. In ons 40-jarige jubileumjaar blikken we terug met een reportage naar een land in chaos.
Terug in 2020 blijkt het de hoogste tijd voor een wat uitgebreidere kennismaking met de nieuwe Volvo FM, FMX en de vernieuwde FH, in dit nummer een snuffelrondje langs de nieuwelingen als opmaat voor wat in volgende Truckstars nog komen gaat.
Dat het Truckstar Festival dit jaar niet door kan gaan, is bij onze lezers wel bekend. Dat zou met zoveel beperkingen gepaard gaan dat er geen lol meer aan te beleven valt. Maar, de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland 2020, die moet natuurlijk doorgaan. Gelukkig kunnen jullie, dankzij alle digitale mogelijkheden van deze tijd, die verkiezing wel live meebeleven, in dit nummer vertellen we je hoe je dat kunt doen en stellen we de genomineerden uitgebreid aan je voor.
Nummer 8 is weer lekker gevuld met reportages uit binnen- en buitenland. Een voorproefje daarvan vind je hieronder. Smaakt dat naar meer, koop Truckstar editie 8 dan nu in de winkel. Wil je de deur niet uit? Koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Transport op Olympisch niveau
‘My sport is transport’ is de lijfspreuk van heel veel chauffeurs en zeker van Steven Mols (28) uit Lommel. Hij rijdt regelmatig op Griekenland en dat is transport op Olympisch niveau, vooral vanwege de chaos die de Grieken op onnavolgbare manier van elke situatie weten te maken. Een verslag van een rit in 2004, toen het land van de Spelen.
Een gouden greep
Begin dit jaar kreeg de MAN TGX een flinke update, de derde inmiddels sinds de introductie van het oermodel TGA in 2000. Alle reden om de auto los te laten op onze testroute naar de Ardennen. Met deze derde generatie staat er geen compleet nieuwe truck en ook bij het exterieur moet je goed kijken naar de verschillen, want de nieuwste TGX lijkt toch vooral op de bekende MAN. Veel transportbedrijven vinden een geleidelijke overgang naar een nieuwe look echter wel fijn. Dat maakt de al bestaande vloot niet in één keer zo gedateerd. Die wens is dus vervuld. Wij concluderen over de nieuwe MAN: een gouden greep.
Plezier in het bier
Ons eerste contact met Richard Besseling ging over het volgende miniatuur in onze Truckstar Legends-reeks, de DAF 3600 Vredestruck van De Drieban Transport. Dit bedrijf is opgericht door Richards vader, Jaap Besseling, die onlangs is overleden. „Die Vredestruck was zijn eerste bijzondere vrachtwagen. Het bracht hem veel bekendheid en leverde hem zelfs een bezoek aan het Kremlin op.” De uitnodiging om eens een dag mee te gaan, volgde als vanzelf en werd geaccepteerd. En wat blijkt, een lange dag mee in het biertransport met Richard Besseling is heel leerzaam en je wordt er niet echt moe van.
Jerry’s trailerdans
Chauffeurs van bulkauto’s noemen hun lange combinaties ook wel treinen. Zo ook Jerry Korderijnk, chauffeur bij Fouragehandel De Lange. De combinatie van Jerry is ‘slechts’ achttien meter lang en bestaat uit een trekker en twee opleggers. Het geheel begint met een Scania G440 uit 2012, daarachter hangt een bulktrailer, gevolgd door een dolly uit 1977, waar dan nog weer een bulktrailer aan vast zit. En minstens één keer per dag doet hij er een trailerdansje mee. „De combinatie heeft namelijk drie knikpunten, waarvan het achterste, het trekoog van de dolly, akelig dicht bij de schotel van de achterste oplegger komt. Als ik met deze twee opleggers achteruit rijd, is er nauwelijks mee te sturen..”
Een dagje total loss
Als Klaas Jan Hernamdt om vijf uur ’s morgens uit Drachten vertrekt, is het nog mistig. Gelukkig breekt al snel de zon door en belooft het een mooie dag te worden. Er staan acht adressen op het programma en als alles meezit, wordt het ook een gemakkelijk dagje. Als alles meezit. „Soms tref je auto’s aan die volledig in elkaar zitten en waarvan je maar liever niet wilt weten wat ermee is gebeurd en soms tref je auto’s met alleen een forse deuk. Als er geen wielen meer onder zitten, kan het een hele puzzel zijn om ze op de truck te krijgen. Misschien zul je dat vandaag nog wel meemaken.”