Terugkeren naar het nieuwe normaal of het oude vertrouwde blijkt nog niet zo makkelijk. Terwijl de gewone ondernemer zijn wonden likt, blijken de grotere spelers al met speciaal voor hen aangepaste regels voor de muziek uit te lopen. Het openbaar vervoer kan weer rijden, de reizigers dicht op elkaar met mondkapje op lopen bij hen schijnbaar geen risico. Voor de touringcarsector blijkt echter dat hun ruime en luxe uitgevoerde bussen niet voldoende vrij zijn van risico op besmetting. Een feestje is uit den boze, maar boos demonsteren is dan weer wel toegestaan. Het is allemaal nogal verwarrend en daarom hoog tijd voor wat ontspannend leesvoer. En daarvan vind je nogal wat in deze Truckstar.
Zo blikken we in ons jubileumjaar terug naar het jaar 2000, waarin een baggerschip in onderdelen de Grossglockner opgesjouwd werd. Hoe anders is dan een hedendaags zwaartransport waarbij maar liefst zestien aslijnen ingezet worden voor ‘slechts’ 120 ton. Ook het buitenlands avontuur schuwen we niet, net als Henry Bultman. Zijn trip naar Roemenië zou een gedenkwaardige worden, maar wel heel anders dan verwacht.
Uiteraard willen we ook graag weten hoe het jullie nu vergaat deze dagen en dus in dit nummer ook een stamtafelgesprek – maar dan gehouden op gepaste afstand op het parkeerterrein van de Tweede Steeg.
In het kader van grote verandering in deze Truckstar het nieuwe leven van een vuilniswagen, die nu als stenenwagen voor Jaap van den Heuvel door het leven mag gaan. Over verandering gesproken, wat te denken van de ommezwaai van dominee Dirk Jan die op 61-jarige leeftijd zijn roeping volgde en chauffeur werd.
Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 7. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
Breed inzetbaar
Na jaren als machinist met allerlei soorten graafmachines te hebben gewerkt, wilde René van den Akker graag weer op de vrachtwagen. Dus kocht werkgever Peter van Schaik voor hem een Volvo en twee nieuwe opleggers. Het werden een nieuwe Broshuis-dieplader om ook de zwaarste machines zelf te kunnen vervoeren en een kiptrailer waarmee van Schaik de kippercapaciteit in het zand kon uitbreiden. De oplossing om beide te kunnen doen werd gevonden in een Volvo FH500 – voorloopastrekker.
Mooie trucks voor de komkommers
Zes dikke Scania’s en twee Volvo’s staan netjes op een rij als we op een zaterdag komen kennismaken bij kwekerij De Lindenborg. Daar worden prachtige komkommers gekweekt, maar het bedrijf is minstens zo bekend vanwege zijn fraaie wagenpark. Vier van de zes Scania’s zijn voorzien van een V8-motor – één daarvan is een prachtige 143M – en de twee Volvo’s zijn door hun uitrusting en spuitwerk ook extra indrukwekkende voertuigen. Alleen de allernieuwste Next Gen staat er wat kaal bij, maar die zal ook nog worden aangepakt. Het is duidelijk: hier is sprake van onvervalste vrachtwagenliefde.
Gespierde CF in het losgestort
„De auto komt prima van z’n plek, hij doet goed z’n best”, vindt Tjerry Hasselman. Hij is heel tevreden over de DAF CF 530 waarmee hij sinds een maand rijdt in dienst van transportbedrijf Ster Mobiliteit Twente (SMT) uit Almelo. Het is ook geen wonder dat de DAF goed van z’n plek komt, want hij is voorzien van het DAF EcoPerformance-pakket. Dat is bedoeld voor klanten die zoveel mogelijk willen profiteren van de 530 paardenkrachten die de MX-13-motor levert. Het iets hogere brandstofverbruik dat daarbij hoort, nemen ze op de koop toe. „Als je bijna altijd met volbeladen combinaties onderweg bent, is het wel prettig als er wat power voorhanden is.”
Spelen met gewicht
Voor chauffeur Leon den Hartog (40) van Jan Kees Boer Transport is het vervoeren van een aantal loodzware en enorme onderdelen van een tunnelboormachine een mooie klus. Hij zal die klus klaren met zijn half jaar oude Volvo FH16 met 750 pk en Globetrotter XL-cabine en een Faymonville Combimax, voor dit soort werk een prachtig stuk gereedschap.
In 2016 kocht Jan Kees Boer de eerste onderdelen van de Faymonville. Daarmee kon hij voor klanten steeds zwaardere stukken vervoeren. Inmiddels is daar zoveel werk voor dat er meerdere assenstellen, bedden met verlengdelen, een extra nek en een tweede vierassige trekker bij zijn gekomen. De een-, twee-, drie- en vierassige asstellen kunnen in verschillende vormen aan elkaar worden gekoppeld. „Het is net Lego, alles past zo aan elkaar.’’
Ginaf, hét merk voor het zware werk
De merknaam Ginaf verscheen in 1967 voor het eerst op een kipper. Maar de geschiedenis van het familiebedrijf gaat terug tot voor de Tweede Wereldoorlog, waar van meet af aan de nadruk lag op de (ver)bouw van voertuigen voor het zware werk. Direct na de bevrijding zag Evert van Ginkel grote mogelijkheden om iets te doen met de componenten van afgedankte trucks uit het Amerikaanse leger. Ervaring had hij al eerder opgedaan met de verbouw van vooroorlogse A-Fords tot landbouwtractoren. Nu begon het bedrijf met de modificatie van complete legerwagens voor de civiele markt. Voor dit werk had het ook een grote voorraad onderdelen uit de legerdump betrokken. Nog vele jaren daarna zou dit materiaal van grote waarde blijken te zijn bij de constructie van zware kippers.