Onderweg naar ‘het nieuwe normaal’ gaat niet zonder slag of stoot. Dat ook het transport niet gespaard wordt is duidelijk. In deze Truckstar vertellen een tiental eigenrijders hoe zij in deze tijden het stuur omgooiden, soms van werk overstapten en doorpakten.
Alleen in de cabine en toch behoefte aan aanspraak? Een huisdier blijkt voor veel chauffeurs prima gezelschap. Bijkomend voordeel: commentaar blijft uit. In deze Truckstar treffen we ook een viervoeter van groter formaat, we gaan terug in de tijd met het transport van olifant Anwelay naar Oekraïne.
Uiteraard is er voldoende ruimte gemaakt voor reportages, zo gaan we mee met distributiechauffeur Adriaan Delien, die voor eens en altijd korte metten wil maken met de vooroordelen over deze tak van transport, maken we ruimte voor Italië rijder Henk der Kinderen die nu voor het eerst ’s avonds in zijn cabine eet en niet in een Italiaans restaurant of eethuisje en tekenen we de ervaringen op van Daan Rosema die in dienst is van het Oostenrijkse Vögel Transporte.
Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 6. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!
40 jaar Truckstar
Het begon in 2002 met een berichtje in de krant: het Noorder Dierenpark was bezig een olifant te trainen voor transport in een kooi waarin hij over de weg naar Kharkov in de Oekraïne zou worden gebracht. We belden naar Emmen om te vragen hoe het transport geregeld was: misschien zat er een mooi verhaal in. Er bleek nog helemaal geen transport geregeld te zijn, want er was eigenlijk geen geld. De olifant zou aan de Zoo in Kharkov cadeau worden gedaan en geen van beide dierentuinen had voldoende budget om het transport te financieren. Met hulp van DAF en Truckstar kwam de dikhuid op de plaats van bestemming.
Met gepaste trots
Werken met een kraanwagen is het mooiste wat er bestaat voor Erik Drenth. Al helemaal met deze door hemzelf ontworpen Volvo, die hij onlangs in gebruik nam. „Ik wilde een 6×2 met gestuurde naloopas, een tientons vooras en rondom luchtvering. Volvo was de enige die dat af fabriek kon leveren. En die Volvo Dynamic Steering is ook fijn in dit werk.” Voor de kraan werd gekozen voor een exemplaar van 70 tonmeter. „Daarmee kan ik heel veel. Bovendien heb ik een giek van twintig meter, zodat ik zelfs achter de oplegger bijvoorbeeld nog een lege container kan oppakken”, legt Erik uit. Van planning tot realisatie duurde bijna een jaar, maar inmiddels is Erik alweer twee maanden met zijn nieuwe kindje aan het werk.
Op vakantie met de truck
Met vier oude Scania’s op avontuur in Scandinavië. De ultieme vakantiedroom van een groep enthousiaste jongemannen. De vrienden vormen een bont gezelschap. Ze zijn niet eens allemaal chauffeur, maar delen de liefde voor de vrachtauto. Die moet dan wel old skool zijn. In 2018 besloten vier van hen af te reizen naar Zweden voor de Skåne Truck Show. Die eerste keer ging de reis nog met de luxewagen. Ter plaatse kregen de heren vooral de vraag waarom ze niet met hun vrachtwagen waren gekomen. Het zaadje was geplant en in 2019 vertrokken de vrienden met hun trucks samen op vakantie met vier oude Scania’s naar Zweden.
In Oostenrijkse dienst
Daan Rosema woont in Winschoten, maar is al bijna een halfjaar in dienst bij het Oostenrijkse transportbedrijf Vögel Transporte. Hij vertelt over zijn ervaringen. ,,In mijn jeugd kwam ik met mijn ouders minimaal één keer per jaar in het dorpje Au in Oostenrijk en zag ik richting Bregenz al heel vaak de trucks van Vögel rijden. Die vond ik prachtig om te zien en toen al kreeg ik de gedachte dat ik daar in de toekomst wel wilde gaan werken’’.
Veertig jaar verschil
Het bouwjaar 1981 is de F12 beslist niet aan te zien. De Volvo van Den Hartogh glimt ondanks zijn leeftijd van 39 jaar alsof hij net is afgeleverd. Toch heeft hij er een lang en dienstbaar leven bij de firma uit Rozenburg op zitten, waarin er meer dan een miljoen kilometer onder de wielen door rolden. Het vormt een mooie tegenstelling met de moderne FH, die dagelijks zijn kilometers maakt in het tanktransport. Deze Volvo oogt weliswaar ook nog keurig, maar je kunt wel zien dat er gewoon mee wordt gewerkt. Als je ze zo naast elkaar ziet, lijkt de generatiekloof niet eens zo groot.