Op de RAI van 1962 introduceerde de Eindhovense truckfabrikant de nieuwe DAF 2600 voor de lange afstand. Met een ruime cabine, twee bedden en een krachtige motor zette DAF een standaard voor dit soort vervoer. Zo’n zestig jaar later herhaalde DAF dit met de New Generation.
Bekijk de video onderaan deze pagina of via YouTube.
Als je de twee trucks naast elkaar ziet staan, wordt alleen al door de afmetingen van de cabines duidelijk dat dit appels met peren vergelijken is. Destijds vormde de nieuwe 2600 een mijlpaal in het internationaal vervoer, vooral vanwege de ruimte in de cabine. Nu lijkt het wel alsof de oude DAF zo in de nieuwe XG+ zou passen. Wat een verschil maakt zestig jaar ontwikkeling hier. Toch vertedert de 2600 met zijn lijnvoering, de vele ramen rondom en zijn eenvoudige kleurenschema. Dit exemplaar stamt uit 1970 en wordt bestuurd door de inmiddels 82-jarige Frans Slenders. Dat heeft een reden. Niet alleen is de combinatie eigendom van zijn zoon, de oud-chauffeur heeft er jarenlang zelf mee gereden.
“Ik kreeg hem bij de firma Kuijken nieuw in 1970 en was er helemaal wijs mee. Het was zo’n vooruitgang ten opzichte van mijn vorige truck. Wij reden er van alles mee, maar ook veel staal. En dan internationaal naar België of Frankrijk. Dan kroop je met dertig ton staal in de Ardennen stapvoets de berg op. Tja, met 230 pk had je eigenlijk te weinig vermogen. Onder die omstandigheden moest je goed kunnen schakelen met die ongesynchroniseerde bak, want als je het fout deed, viel je stil en had je echt een probleem.”
Je leest het volledige artikel in Truckstar 9.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."