‘Laat mij maar schuiven’ is de slogan op de twee nieuwe voertuigen van Transportbedrijf F. Eiland uit Heerde. De eerste kennismaking met het Fliegl schuifsysteem was in 2011. Toch duurde het tot 2023 voordat John Bosman, eigenaar van Eiland, besloot te investeren in dit transportsysteem. Hij schafte direct twee voertuigen aan die af fabriek geïsoleerd geleverd zijn.
John Bosman geeft verschillende redenen voor de investering. “Langs de wegen komen steeds meer bomen en viaducten waardoor traditionele kiepbakken minder praktisch worden. Belangrijker is echter de verwachte verlaging van de maximumtemperatuur van asfalt naar 150 °C om emissies te verminderen. Bij slecht geïsoleerde bakken koelt asfalt te veel af tijdens het transport, waardoor de bitumen niet goed functioneren.”
Isolatie en schuifsysteem
Fliegl gebruikt speciale schuimplaten van 7 tot 12 cm dik als isolatie, die geen vocht opnemen en geplaatst zijn tussen de stalen bak en de aluminium buitenwand. Dit zorgt voor een volledig geïsoleerde bak, inclusief zijwanden, bodem, voor- en achterwand. De lagere asfalt temperatuur vereist meer kleefmiddel, wat problemen geeft met aanhechting in traditionele kiepbakken. De schuifbodem en schuifwand van Fliegl hebben hardstalen schrapers, die de bak schoon schrapen bij het lossen. Chauffeur Jos hoeft hierdoor niet meer handmatig de bak schoon te maken.
Ook interessant: AB Texel investeert in 50 Volvo FH Bio-LNG-trucks
Fliegl hanteert een 2-fasen schuifsysteem waarbij eerst de voorste helft van de bodem over de andere schuift en vervolgens het kopschot de rest van de lading uit de bak duwt. Dit voorkomt samendrukken van het product en vermindert de druk op de zijwanden, waardoor lichtere bakken mogelijk zijn. Een praktisch voordeel is dat het overschot van het asfalt na de klus naar voren kan worden geschoven, wat zorgt voor een gelijkmatige gewichtsverdeling en comfortabeler rijden.
Hogere asfaltkwaliteit door mengingseffect
John ziet ook voordelen in de manier waarop het asfalt wordt uitgeschoven, wat zorgt voor een betere menging tijdens het lossen. “Bij traditionele kiepers valt eerst grof en koud grind in de verwerker en daarna pas het warme asfalt, wat zwakke plekken in de weg veroorzaakt. Het Fliegl schuifsysteem zorgt ervoor dat grof en fijn materiaal en koud en warm asfalt gelijkmatig in de finisher terechtkomen, wat resulteert in een egaal asfaltbed.”
Handige voertuigen
Eiland koos voor twee verschillende voertuigen: een vaste auto 10 x 2 met een 25 m³ bak en een 6 x 2 trekker met tandemoplegger en een schuifbak van 27,5 m³. De 10 x 2 MAN heeft wide-spread assen, waardoor het totale gewicht 50 ton is, en weegt leeg 18.100 kg. Alleen de vierde as is aangedreven, terwijl de derde en vijfde as liftassen zijn, wat brandstof bespaart en bandenslijtage vermindert. De DAF trekker-oplegger is veelzijdiger en kan zowel een betonmixer als een oplegger trekken. Ook deze combinatie, met wide-spread assen, komt op 50 ton mtm en weegt leeg 20.800 kg.