Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de regio Oost-Gelderland zowel weg- als bedrijfsinspecties uitgevoerd om te controleren op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.
In totaal zijn 27 voertuigen geïnspecteerd, waarbij 2 keer een proces-verbaal (PV) is opgemaakt. Daarnaast bezocht de ILT onaangekondigd 23 bedrijven; hierbij is 2 keer een PV opgemaakt, zijn 12 waarschuwingen gegeven en 3 gereedstaande ladingen geblokkeerd voor transport.
Processen-verbaal
Tijdens de weginspecties zijn in totaal 27 voertuigen geïnspecteerd. Bij een tankwagen die leeg maar nog niet gereinigd was van een bijtende vloeistof, is een PV opgemaakt voor het feit dat de chauffeur niet beschikte over een volledig vervoersdocument. Ook stond de dichtstbijzijnde afsluiter van de dampretourleiding open, wat een gevaarlijke situatie opleverde. Bovendien zat er tussen de laatste afsluiter van de losleiding en de stootbalk te weinig ruimte, ongeveer 2 centimeter terwijl het minimaal 10 centimeter moet zijn.
Bij een ander voertuig dat oude accu’s in kunststof bakken vervoerde, constateerden de inspecteurs dat de accu’s boven de randen van de bakken uitstaken. Op de bakken ontbraken ook het etiket van de klasse 8 en het kenmerk ‘milieugevaarlijk’. Hiervoor is een PV opgemaakt. Daarnaast werden er waarschuwingen gegeven voor het ontbreken van de aanduiding van de sluitingsrichting van de afsluiters van een tankcontainer, het niet borgen van het oranje bord, onjuiste stuwage en een onvolledige uitrusting.
Transport geblokkeerd
Bij de 23 bedrijven die de ILT onaangekondigd bezocht, werden diverse overtredingen geconstateerd. Zo kregen 2 bedrijven een PV omdat er geen ADR-veiligheidsadviseur was benoemd. Er is negen keer een waarschuwing gegeven omdat het personeel niet of onvoldoende was opgeleid. Drie keer gaf de instantie een waarschuwing voor het onjuist kenmerken en etiketteren van verpakkingen. Bij 3 bedrijven heeft de ILT zendingen van gevaarlijke stoffen geblokkeerd voor transport. Deze zendingen moesten eerst worden aangepast aan de geldende voorschriften, voordat het transport mocht worden gestart.
Foto ter illustratie