Recentelijk, in het diepste geheim, onthulde Mercedes-Benz de nieuwe Actros L in de fabriek in Wörth am Rhein. Uiteraard was Truckstar erbij. De nieuwe Mercedes-Benz Actros L dieselvrachtwagen voor de lange afstand deelt zijn cabine met de eerder geïntroduceerde eActros 600.
Het was eigenlijk geen grote verrassing dat de Actros L dezelfde cabine zou krijgen als de eActros 600. We zagen immers al meerdere spyshots voorbijkomen van de nieuwe ProCabin op een diesel aangedreven truck. Het zal echter wel even wennen zijn om de futuristische cabine zonder traditionele grille op de weg te zien. Het lichte groen dat Mercedes-Benz heeft gekozen als introductiekleur smoelt beter dan het witte van de eActros 600. Daar was veel kritiek op en het lijkt alsof de Duitsers daar toch gevoelig voor waren. Het blijft wennen, maar in het echt valt wel de bouwkwaliteit van de nieuwe cabine op: het ziet er strak uit.
ProCabin
De nieuwe cabine is alleen beschikbaar voor de Actros L en de eActros 600, de topmodellen van Mercedes. Andere varianten, zoals de Actros F, behouden voorlopig hun bestaande cabine. Ook speciale versies, zoals de Actros SLT voor het zwaartransport, behouden de oude cabine. De nieuwe Actros L met zijn futuristische cabine is per direct te bestellen, de productie begint in december van dit jaar.
Aerodynamica
Aerodynamica is hét toverwoord bij truckfabrikanten en dat is bij Daimler Truck niet anders. De geheel vernieuwde uitstraling van de Actros L valt direct op. Het design van de ProCabin, dat debuteerde bij de wereldpremière van de elektrische eActros 600 in oktober 2023, is volledig gericht op efficiënte aerodynamica. Van de voorspoiler tot de gladde grille, het geoptimaliseerde ontwerp minimaliseert luchtweerstand en resulteert in een brandstofbesparing tot 3%, claimt de fabrikant. Verbeteringen zoals gestroomlijnde instap, geoptimaliseerde wielkastbekleding en naadloze overgang tussen trekker en trailer dragen bij aan een optimale luchtstroom.
Comfort
Chauffeurscomfort en esthetiek zijn ook van groot belang bij de aankoop van een truck. Opmerkelijke details zijn onder meer het volledig gelakte exterieur van de cabine, inclusief de Mercedes-Benz ster en opschriften in donkerchroom, samen met de aluminium treeplanken. Standaard is de Actros L uitgerust met volledige LED-verlichting voor betere verlichting. Optioneel zijn Matrix-koplampen beschikbaar, inclusief adaptieve grootlichtassistent voor maximale lichtopbrengst.
Vanbinnen biedt de ProCabin, verkrijgbaar in Stream-, Big- en GigaSpace-varianten, tal van comfortfuncties, zoals verbeterde stoelverwarming, nieuwe premium stoelbekleding en bedden met lattenbodem en dikke premium matras. Nieuwe functies zijn onder meer uitgebreide bedieningspanelen op de bedden, sfeerverlichting en extra led-leeslampjes. Andere opties omvatten extra USB-C-aansluitingen, een hoogwaardig gordijn, een tweede koelkast, een 230V-stopcontact en het SoloStar Concept, nu beschikbaar in twee nieuwe bekledingsvarianten.
Derde generatie OM 471-dieselmotor
De derde generatie 12,8 liter OM 471-dieselmotor, beschikbaar naast de OM 470- en OM 473-dieselmotoren, is ontworpen voor zuinig rijden, lagere CO2-uitstoot en een hoger rendement zonder prestatie-, dynamiek- of comfortverlies. De nieuwe OM 471 introduceert twee specifieke turbo’s, waaronder een variant voor langeafstandstransport gericht op maximale brandstofbesparing van 4% ten opzichte van de vorige generatie.
Onderhuids verandert er verder niet veel aan de nieuwe Actros L, maar natuurlijk zijn ook alle veiligheidssystemen verder verbeterd. Pas vanaf april 2025 introduceert de Duitse truckbouwer nieuwe software voor het multimediasysteem met nog meer mogelijkheden voor connectiviteit.
De productie van de nieuwe Mercedes-Benz Actros L en de eActros 600 start in december van dit jaar. Nog even geduld dus voordat we deze nieuwe vrachtwagens, zowel elektrisch als op diesel, op de weg gaan zien rijden. Maar opvallen gaan ze doen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."