De Nederlandse dochteronderneming van Dachser, Müller Fresh Food Logistics, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over en heeft sindsdien met succes de weg van samenwerking en integratie ingeslagen. Met Müller als sterke partner in de Benelux is het Europese netwerk voor voedingsmiddelendistributie aanzienlijk versterkt.
Het European Food Network is een Europabreed netwerk van toonaangevende logistieke bedrijven die groupagevervoer aanbieden, met name voor temperatuur gecontroleerde voedingsmiddelen. “Met Müller Fresh Food Logistics als partner in het European Food Network zetten we weer een stap in de richting van internationale groei met betrouwbaarheid en kwaliteit”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. “Dit stelt ons in staat om onze klanten nog uitgebreidere en efficiëntere oplossingen te bieden voor voedsellogistiek in de Benelux en uiteindelijk in heel Europa.” Door toe te treden krijgt Müller Fresh Food Logistics direct toegang tot een hoogwaardig netwerk van betrouwbare partners in 34 Europese landen. Via het European Food Network kunnen gekoelde en niet gekoelde zendingen snel, betrouwbaar en met hoge kwaliteit over het hele continent worden vervoerd en afgeleverd.
Expertise en kwaliteit combineren
“Onze integratie van Müller in de business line Dachser Food Logistics verloopt snel en soepel”, meldt Tonn. “De twee bedrijven zijn niet alleen met elkaar verbonden door hun gedeelde waarden als familiebedrijven, maar vooral door hun hoge standaarden op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit.”
Na veel integratiewerk in de afgelopen maanden zijn Dachser en Müller in staat geweest om hun expertise en ervaring op het gebied van voedsellogistiek te combineren, hun processen en IT-infrastructuur te synchroniseren en zo hun klanten een volledig scala aan diensten aan te bieden met betrekking tot het transport en de opslag van voedingsmiddelen. Er werd met name geïnvesteerd in gezamenlijke IT-systemen, ecologische concepten en er werden nieuwe panden en warehouses in gebruik genomen. “Müller is al vele jaren marktleider op het gebied van voedsellogistiek in Nederland”, zegt Jan-Peter Müller, CEO van Müller Fresh Food Logistics. “Onze integratie in Dachser Food Logistics heeft van ons een Europese speler gemaakt en ons ook een enorme professionaliseringsslag gegeven.”
Dachser versterkt aanwezigheid in Nederland
Met de overname van Müller heeft Dachser zich verzekerd van een van de grootste Nederlandse voedingsdistributienetwerken. Het biedt het Duitse logistieke bedrijf niet alleen een nieuw wagenpark en een landelijk dekkend distributienetwerk, maar brengt ook directe en betrouwbare toegang tot de Nederlandse markt voor het gehele spectrum van de voedsellogistiek. Bovendien ontstaan er met de vriesdistributie van Müller Fresh Food Logistics nieuwe interessante marktperspectieven voor Dachser. “Samen met Müller Fresh Food Logistics hebben we vorig jaar onze activiteiten in de belangrijke Nederlandse levensmiddelenmarkt sterk uitgebreid en onze distributiecapaciteit vergroot”, zegt Tonn, terugkijkend op een succesvol 2023.
Dachser is al sinds 1975 actief in Nederland, met een eigen landenorganisatie die de business lines European Logistics (transport en opslag van industriële goederen) en Air & Sea Logistics van het bedrijf vertegenwoordigt. Met de toevoeging van Müller is de aanwezigheid van Dachser in Nederland uitgebreid tot 10 locaties en 1.300 medewerkers.