In 2023 werd een opvallend hoog aantal nieuwe vrachtwagens geregistreerd. Het totale aantal bedroeg 16.138, wat een stijging van 21% betekent ten opzichte van 2022 (13.289).
Het aantal nieuw geregistreerde elektrische zware bedrijfsvoertuigen is zelfs vertienvoudigd in 2023, met 1.148 exemplaren, vergeleken met de 116 geregistreerde EV’s in 2022. Deze groei is terug te zien over volle breedte van de markt. In de lichtste categorie, tussen de 3,5 ton en 7,5 ton GVW (totaalgewicht) zijn er in 2023 1.251 nieuwe zware bedrijfswagens geregistreerd, een plus van 192%. Ook in de zwaarste categorie van meer dan 16 ton GVW, beter bekend als vrachtwagens, zien we een flinke stijging. In 2023 zijn er 14.098 vrachtwagens geregistreerd, 16% meer dan in 2022.
Totaaloverzicht
- Categorie 3501-7500 kg GVW: 1.251 (2023) VS 429 (2022): +192%
- Categorie 7501-10000 kg GVW: 45 (2023) VS 46 (2022): -2%
- Categorie 10001-16000 kg GVW: 744 (2023) VS 691 (2022): +8%
- Categorie > 16000 kg GVW: 14.098 (2023) VS 12.123 (2022): + 16%
- Totaal 16.138 (2023) VS 13.289 (2022): +21%
‘Sector wil vergroenen’
Hoewel het hier voor een deel gaat over orders uit voorgaande jaren, die door leveringsproblematieken pas in 2023 te naam zijn gesteld, weerspiegelt deze groei volgens Frank Ruygrok, Branchemanager Truckdealers bij BOVAG, de dynamiek en het aanpassingsvermogen van de sector. “Met name de verdubbeling van het aantal elektrische zware bedrijfswagens laat zien dat de sector de wil heeft om te vergroenen, en deze lijn zal zich naar verwachting de komende jaren doorzetten.”
Naast het inhalen van de leveringsproblematieken door COVID-19 en een aantal internationale conflicten, met chiptekorten tot gevolg, kunnen de stijgingen worden toegeschreven aan ondernemers die anticiperen op nieuwe wetgeving omtrent Zero Emissie Stadszones per 1 januari 2025 en de vrachtwagenheffing een jaar daarna: ondernemers maken gebruik van de huidige regelgeving om vrijstellingen te verkrijgen voor de periode tot 2030. Daarnaast heeft de introductie van de tweede generatie smarttachograaf in augustus van het voorgaande jaar duidelijk bijgedragen aan een stijging van het aantal registraties, met name in de zomermaanden.
Marktaandeel per merk
Tijdens de jaarlijkse persconferentie op donderdag onthulde Volvo Trucks ook de marktaandelen voor de Nederlandse markt. Zoals verwacht behoudt DAF Trucks nog steeds zijn leidende positie in ons land, met een marktaandeel van 30,5 procent (vergeleken met 32,2 procent in 2022).
Marktaandeel >6 ton:
2023 | 2022 | |
DAF | 30,50% | 32,20% |
Volvo | 19,40% | 22,70% |
Scania | 17,00% | 13,90% |
Mercedes-Benz | 15,20% | 15,70% |
MAN | 9,10% | 7,30% |
Renault | 3,50% | 3,60% |
Iveco | 2,70% | 2,70% |
Overig | 2,50% | 1,90% |
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."