Inland Terminals Group (ITG) neemt de aandelen van Bolk Container Transport en Nijhof-Wassink in Combi Terminal Twente (CTT) over. Hiermee voegt de groep, nu bestaande uit BCTN en MCS, de drie inland terminals van CTT toe aan haar netwerk.
In het Oosten van het land binnenvaartterminals Hengelo en Almelo, in Rotterdam-Pernis een terminal met spoor- en wateraansluiting. Jaarlijks vinden ruim 150.000 import- en exportcontainers hun weg via de CTT-terminals. Met de overname ontstaat een samenwerkingsverband van 16 inland terminals in Nederland en België.
De terminals in Twente vallen precies tussen de verzorgingsgebieden van BCTN in het Zuiden en MCS in het Noorden. CEO Eduard Backer van Inland Terminals Group is verheugd: “Dit is een geweldige toevoeging aan ons netwerk. Met deze overname ontstaat een sterke bundeling van ladingstromen in de zeehavens. Daarnaast zien we vele mogelijkheden voor onderlinge samenwerking en efficiency op het gebied van digitalisering, administratie en verduurzaming.”
Efficiënte containerlogistiek
Ondanks dat de bargenetwerken gescheiden zijn, komen alle binnenvaartschepen langs de BCTN-terminal in Alblasserdam en CTT in Pernis. Containers kunnen, indien nodig, gemakkelijk overgezet worden op een andere aansluiting. Hierdoor wordt tijdige aanlevering bij de diverse deepsea terminals in Rotterdam nog beter geborgd. Door dit bundelen ontstaat een efficiëntere en betrouwbare containerlogistiek over water.
Deze 16 terminals verbinden grote delen van Nederland en Vlaanderen met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Gezamenlijk vervoeren de drie terminalbedrijven ruim 800.000 TEU per jaar. Met het uitgebreide netwerk sorteert Inland Terminals Group voor op de wens van verladers en ontvangers om meer lading over het water te gaan vervoeren. Hierdoor wordt het volle wegennet ontlast.
Lokaal verbonden
De kracht van inland terminals ligt in de lokale verankering. Gerco Linthorst CEO van CTT benadrukt dat er voor klanten niets verandert: “Alle contactpersonen blijven behouden. Iedere terminal heeft haar eigen verzorgingsgebied en de CTT-collega’s kennen de specifieke wensen en bijzonderheden van klanten. Deze kennis is en blijft van onschatbare waarde. Het zijn juist deze sterke persoonlijke relaties die een terminal succesvol maakt.”
Bedrijven vragen om duurzaam vervoer. Schone en efficiënte logistiek is een must geworden. De groeiende druk op het Europese wegennet is een kans voor meer vervoer over water. Eduard benadrukt dat duurzaamheid een speerpunt is binnen de strategie. “Als groep van terminals werken we aan toekomstbestendige logistieke oplossingen. Met deze grotere slagkracht werken we aan een stevig plan om de terminals en binnenvaartactiviteiten emissieneutraal te maken. Wij helpen onze klanten actief bij het verlagen van hun CO2-footprint. Zo zetten we in op schepen die varen op waterstof of elektriciteit. Een soortgelijke ontwikkeling zien we ook voor het terminal equipment en vrachtwagens.”