Met een order voor 7 hybride Scania trekkers en 4 plug-in hybride Scania bakwagens heeft Cornelissen Transport de volgende stap gezet in de verduurzaming van hun wagenpark. De specialist in retaildistributie beschikt over een wagenpark waarin alle duurzame technologieën vertegenwoordigd zijn.
Naast Euro 6 dieseltrucks en voertuigen voor bio-LNG heeft ook elektrificatie een vaste plek ingenomen. Alleen waterstof ontbreekt nog in het programma. Fleet Manager Marco Pikkemaat ziet die stap niet snel gezet worden. “Waterstof is mogelijk iets voor de langere termijn. Voor ónze logistieke activiteiten kunnen wij prima uit de voeten met elektrische oplossingen,” is zijn oordeel.
‘Mooie aanvulling’
Drie jaar geleden startte Cornelissen met de inzet van een hybride-elektrische Scania die begin 2022 werd gevolgd door een plug-in hybride versie. De ervaringen die met deze voertuigen zijn opgedaan waren dermate succesvol dat er nu is gekozen voor zeven HEV 4×2 trekkers en vier PHEV bakwagens; twee maal 4×2 en twee maal 6×2*4. De 4×2 bakwagens hebben een 9 meter bak gekregen en de drieassers een 10 meter bak. Marco Pikkemaat licht de keuze voor hybride trucks toe. “Wij zien deze hybride-elektrische trucks als een mooie aanvulling naast de volledig elektrische voertuigen in onze vloot.” De verwachting is dat de vloot van Cornelissen op termijn volledig elektrisch zal zijn.
Wel wil hij benadrukken dat wat hem betreft elektrificatie op dit moment één van de oplossingen is om CO2 te reduceren. “In de afgelopen jaren hebben wij al grote stappen gezet om de CO2-uitstoot van ons wagenpark terug te dringen. Daarvoor hoeven we niet te wachten op de techniek van morgen. Onze vloot dieseltrucks is zeer efficiënt en de chauffeurs worden voortdurend getraind. Daarnaast hebben wij met onze leveranciers Shell en Rolande afspraken om onze LNG tot 35% met bio-LNG bij te mengen. Het liefst zouden we voor een nog hogere blend gaan, maar dat is niet altijd beschikbaar.”
Chauffeurs enthousiast
Op de vraag hoe de chauffeurs omgaan met de elektrische trucks krijgen we een enthousiaste reactie. “De chauffeurs hebben elektrisch rijden helemaal geaccepteerd. Kijk, onze chauffeurs komen natuurlijk vaak in binnensteden waar veel mensen wonen en werken. Wanneer zo’n truck daar dan elektrisch rijdt krijgen de chauffeurs veel positieve reacties. Dat stimuleert natuurlijk. Op sommige bestemmingen rijden we ook met volledig elektrische opleggers en dan is zo’n combinatie helemaal stil. Daarom is winkeldistributie in stedelijke gebieden ook primair geschikt voor elektrificatie. Voor de verre buitenlandbestemmingen kan ik mij voorstellen dat daarvoor nog veel moet gebeuren.”
Overheid doet nog te weinig
Marco is kritisch op de overheid en de netbeheerders. “Naar onze mening spant de overheid zich nog te weinig in om de gridcapaciteit van de laadinfrastructuur te vergroten. De beschikbaarheid van zware aansluitingen blijft sterk achter bij de vraag terwijl men dit toch al vele jaren heeft zien aankomen. Dit zal zeker voor de korte termijn een bottleneck zijn voor veel transportondernemers om de transitie te maken. Bij Cornelissen zijn we al enkele jaren volle bak bezig om ons hierop voor te bereiden. Op onze locaties in Nijmegen, Tilburg, Zwolle en Nieuwegein zijn al enige tijd geleden verzwaringen van het net aangevraagd en al deels geleverd. In Nijmegen zijn onze laadpalen al in gebruik genomen en de andere locaties zullen snel volgen zodat we niet afhankelijk zijn van openbare laadmogelijkheden. Op termijn zullen er verdere voorzieningen worden getroffen als zonnepanelen en mogelijk ook opslag voor stroom. Dan kunnen daarmee ’s nachts de trucks worden geladen. Bedrijven die nú nog moeten beginnen met voorbereiding lopen een groot risico om straks helemaal achteraan te staan.”
Samenwerking belangrijk
“Deze transitie naar zero-emissie van onze logistieke activiteiten vindt in hoge mate plaats in samenspraak met onze opdrachtgevers. Wij rijden voor de grootste winkelketens van het land en die hebben ook hun eisen en doelstellingen. Daarnaast hebben wij veel overleg met de OEMs, zoals Scania. Het is belangrijk dat de hele keten dezelfde doelstellingen en dezelfde mindset heeft. Hierbij kijken wij voornamelijk naar de well-to-wheel situatie. Pas dan kan er maximaal CO2 gereduceerd worden. Met Scania hebben wij daarin een goede partner gevonden,” besluit Marco.
Sinds de start van het bedrijf in 1930 is de Cornelissen Groep uitgegroeid tot een allround logistiek dienstverlener met een wagenpark van meer dan 500 eigen voertuigen en ca. 1.200 medewerkers. Naast Cornelissen Transport bestaat de Cornelissen Groep uit Cornelissen Logistics, Cornelissen Home, Cornelissen Pallets en Polar Special. Het familiebedrijf gelooft al jaren in de kracht van vooruitstrevende logistiek en duurzame transportoplossingen. Met een sterk transportnetwerk, warehousing, value added logistics en pallets biedt de Cornelissen Groep een innovatief platform van logistieke oplossingen aan voor onder andere Retail, Foodservice, FMCG en Pharma bedrijven.