AH Vrij uit Wateringen heeft onlangs een Veldhuizen Trucks 8×2 Electric ontvangen. De Truck wordt momenteel voorzien van een 26 ton HYVA Titan HD haakarm en een 18,1 Ton-Meter HMF Z- autolaadkraan (HMF 1943-Z2). De volledig elektrische vrachtwagen wordt met name ingezet in de Haagse binnenstad en in Natura 2000 gebieden.
AH Vrij is actief op het gebied van Groen, Grond en Infra. Het inmiddels 65 jaar jonge bedrijf zet daarvoor dagelijks 100 medewerkers in en een vloot van 20 trucks, 30 bestelwagens en 30 landbouwtractoren. Rick Vrij: “Wij zijn met name in de binnenstad van de grote steden werkzaam. Onze opdrachtgevers zijn semi- overheden zoals gemeentes, waterschappen en de provincie, maar ook de grote aannemer.”
‘Uitstekend alternatief’
“Zero emissie transport is steeds vaker een thema maar voor ons was er tot nu toe eigenlijk geen alternatief. Deze Veldhuizen Trucks 8×2 electric is dat wel, want dit is een voor ons uitstekend inzetbaar alternatief. Met het haakarm systeem is de truck multifunctioneel inzetbaar, met bijvoorbeeld 20- of 40 kuub containers,” vertelt Vrij.
De truck zal worden ingezet bij de aan- en afvoer van materialen aan de verschillende projecten van AH Vrij. “Wij willen hiermee voorop lopen in duurzaamheid en laten zien dat het gewoon kan. Daarnaast telt de inzet van een elektrische truck mee in de aanbestedingen. Bovendien komt ook in Den Haag de Zero Emissie zone in beeld, en daar zijn we met dit voertuig klaar voor,” aldus Vrij.
Actieradius
De volledig elektrische truck is voorzien van 322 kWh aan accu’s en heeft een 400 kW elektromotor die geïntegreerd is in de achteras. Hiermee zijn afstanden tussen de 250 en 400 kilometer haalbaar, afhankelijk van de inzet. De truck mag maximaal 41,5 ton wegen, maar met aanhangwagen kan dat oplopen tot 50 ton. Naast het eigen gewicht is ook de inzet van invloed op de actieradius. Zo neemt snelweg inzet meer vermogen dan rijden in de binnenstad. Daarbij speelt namelijk ook de regeneratie van remenergie een belangrijke rol.
Speciale elektrische voertuigen
Veldhuizen Trucks heeft de truck aangepast aan de wensen van de Nederlandse klanten door ondermeer de naloopas in een wide-spread configuratie. Verder is er een tweede vooras gemonteerd en de bestaande vooras op 10T gekeurd. Om hier ruimte voor te creëren zijn de accu’s verplaatst. De tweede en de laatste as zijn hefbaar uitgevoerd, waardoor het voertuig in onbeladen toestand als 4×2 te rijden is. Dat scheelt rolweerstand en bandenslijtage. Verder is er een in-liner gemonteerd en is er een extra dwarsbalk geplaatst in het chassis. Het resultaat is een vier asser met een eigen gewicht van rond de 12 ton met een maximaal GVW van 41,5 ton.
Lees ook: Mercedes-Benz 10×4 Quadro voor Remmits
Naast deze 8×2 levert Veldhuizen Trucks op de zelfde basis ook een 6×2 met 31,5 ton GVW en een 10×2 met een maximaal GVW van 49 ton. Daarmee biedt Veldhuizen Trucks speciale elektrische voertuigen voor de bouwsector die specifiek aan de Nederlandse transportbehoeftes voldoen.