Transport Van Caudenberg – Debrouwer zet sterk in op vergroening en CO2-reductie. Het bedrijf heeft zijn eerste ‘Lean & Green’-ster op zak. Met de aankoop van een hybride-elektrische Scania P280 bakwagen schakelt het nu een versnelling hoger en mikt het op een tweede ster.
Het in het Waals-Brabantse Waver gevestigde transportbedrijf Van Caudenberg – Debrouwer is een echt familiebedrijf dat zijn activiteiten doorheen de jaren bleef verbreden. “We doen veel transporten met platte wagens, transporteren bomen voor de houthandel, radioactieve isotopen voor onder andere ziekenhuizen en beschikken over een netwerk voor 24 uurs-distributie in de Benelux, vooral bij elektrogroothandels en winkels die sanitair verkopen,” zegt Mateo Van Caudenberg, de derde generatie in het bedrijf. Het wagenpark is al even divers als de activiteiten, met een 40-tal bestelwagens en een 45-tal vrachtwagens, waaronder trekkers, kraanwagens en bakwagens. Ongeveer de helft van de zwaardere voertuigen heeft het Scania-logo op de neus.
Hybride
De nieuwste Scania in het park is een hybride-elektrische bakwagen, een P280 die voor Mateo een testcase vormt bij Transport Van Caudenberg – Debrouwer. “We zetten al een tijd in op de vergroening van onze transporten. Door een eerste aantal maatregelen, onder andere door de zuinige nieuwe diesels van Scania in te zetten, wisten we al een ster te behalen in het ‘Lean & Green’-programma. Met deze nieuwe hybride willen we nog verder gaan.”
De Scania Hybrid van het bedrijf combineert een 280 pk sterke DC07 zescilinder diesel met een elektromotor die beschikt over een vermogen van 90 kW (150 kW piek) en een koppel van 2.100 Nm. Die laatste wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van 30 kWh, die tijdens het rijden energie recupereert. “Op die manier beschikken we over een bijzonder flexibele bakwagen met een ruime actieradius op diesel, terwijl we in de stad bijna volledig elektrisch kunnen rijden voor emissie- en geluidloze leveringen. Het beste van twee werelden,” aldus Mateo Van Caudenberg, die op dit moment een betere business case ziet voor hybrides dan voor puur elektrische vrachtwagens.
Opleiding
De eerste ervaringen van het bedrijf zijn positief. “Onze chauffeurs zijn over het algemeen bijzonder tevreden over hun Scania’s, maar na de eerste weken aan het stuur van zijn hybride, was de vaste chauffeur van de nieuwste vrachtwagen in ons park bijzonder opgetogen. Koppelrijk, vlot, stil… En als bedrijf zijn we natuurlijk blij met de CO2-reductie.”
Die resultaten behalen, vraagt natuurlijk wel een aanpassing van de rijstijl. Om dat proces in goede banen te leiden, voorziet Scania een opleiding specifiek voor het rijden met een hybride of plug-in hybride truck. “Onze chauffeur reed eerst een week met zijn nieuwe P280 om hem gewoon te worden, waarna hij twee dagen lang begeleid werd door een instructeur van de Scania Academy. De resultaten zijn bijzonder veelbelovend. Om onze tweede ‘Lean & Green’ ster te behalen, moet de gemiddelde uitstoot van de volledige vloot binnen de 3 jaar nog eens met 10% omlaag, bovenop de reeds gerealiseerde 20%. Als ik de eerste resultaten bekijk, kunnen hybride-elektrische vrachtwagens daarbij zeker een rol spelen in de distributie-activiteiten,” besluit Mateo Van Caudenberg.