Van Dijk Trucks Culemborg heeft een elektrische Volvo FH mogen afleveren aan Nick Willigenburg. Speciaal voor de overhandiging had Nick zijn jonge kinderen – zij zijn immers de toekomst – meegenomen.
“Iedereen weet natuurlijk dat gemeenten vanaf 2025 zero-emissie zones mogen instellen”, aldus Nick. “Ik heb vooruitlopend daarop de keuze gemaakt om een elektrische truck aan te schaffen. Ik heb zo beredeneerd: ik heb twintig trucks en we hebben redelijk planbaar werk. Er is altijd wel een traject waar de elektrische vrachtwagen in te passen is.”
Speciaal voor het ‘groene’ karakter van de elektrische vrachtwagen heeft Willigenburg het rood in de huisstijl vervangen door een groene kleur. Wat ons betreft een smaakvolle verschijning.
Rijgevoel
Ondanks dat Nick net als vele vrachtwagenchauffeurs liefhebber is van diesel, is hij behoorlijk onder de indruk van de FH-Electric. “Qua rijgevoel denk ik dat het niet beter kan worden dan dit. Het is superstil en wat betreft kracht lever je niks in. Het rijdt naar mijn mening beter dan een dieselvariant. En juist doordat het zo stil is in de cabine, heb je net even wat meer focus voor jezelf en de omgeving. Het is in dat opzicht dus ook veiliger, al moet de omgeving nog wel even wennen aan een stille vrachtwagen.”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Actieradius
De reden dat Nick voorlopig nog niet zijn hele vloot elektrisch maakt, is de actieradius. “Hij blijft vooralsnog onder de 300 kilometer en dat is net wat te weinig. Doordat ook de laadinfrastructuur voor trucks nog niet op orde is – ik geloof persoonlijk niet zo in het concept dat iedereen langs de kant van de weg staat te laden – ga je toch met een ander gevoel de weg op. Het is net wat lekkerder als je met tien procent in de batterij terugkomt op de zaak, dan dat je hem op de laatste procent terugrijdt. Vrachtwagen rijden is in de basis een stukje vrijheid. Als je dat niet ervaart wordt het een belemmering. Desalniettemin zou ik iedereen, mits je de actieradius kunt accepteren, deze truck aanraden. Ik hoop dan ook dat de batterijen voor elektrische trucks verder ontwikkeld gaan worden. Als ze een actieradius van 500 kilometer voor elkaar krijgen, denk ik dat zeker de helft van de binnenlandse transporteurs daarmee uit de voeten kan. Dan wordt de keuze voor elektrisch rijden ook makkelijker.”
Lees ook: Elektrische Volvo FH van belang voor Ploegam
Nick is blij met de begeleiding vanuit Van Dijk Trucks en Fliqxability. ‘Het is voor hen net als voor ons een avontuur, ze zijn flink aan het pionieren op dit gebied. Uiteindelijk hebben we echt gezamenlijk gekeken naar wat we willen en hoe we een zo goed mogelijke truck op de weg konden zetten die aan alle eisen voldoet. Daarin hebben we een fijne samenwerking gevonden.’
Over Nick Willigenburg Transport
Nick Willigenburg Transport is een transportbedrijf uit Terschuur. Zij vervoeren voornamelijk reststromen uit de voedingsindustrie voor hun eigen onderneming Collectors B.V. Nick wil met zijn bedrijven blijven ontwikkelen en innoveren. Zo hebben zij de afgelopen jaren een eigen app ontwikkeld zodat de chauffeurs alle gegevens online kunnen registreren en de collega’s, maar ook de klanten, te allen tijde de benodigde gegevens kunnen inzien. Naast het transport voor Collectors, is Nick Willigenburg Transport ook breed inzetbaar voor derden. Zij beschikken namelijk over koel-/vriestrailers, kippers, containerauto’s en diepladers. Vanaf heden zijn zij ook inzetbaar voor zero-emissie transport, door de aanschaf van deze elektrische Volvo FH.