Van Rooijen Logistiek voegt twee Scania R360 4×2 trekkers met hybride-elektrische aandrijving aan het wagenpark toe. De transporteur, met 225 trekkende eenheden geen onbekende op de Nederlandse wegen, zet hiermee de volgende stap in verduurzaming.
“We verwachten met deze voertuigen een brandstofbesparing van 20 tot 25 procent te kunnen realiseren,” vertelt technisch directeur Iwan van de Geer. De Scania HEV trekkers worden hoofdzakelijk ingezet voor het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ met citytrailers door heel Nederland. Dit is voor Van Rooijen Logistiek de eerste ervaring met hybride trucks. “We zien dit als een tussenstap naar volledig elektrisch aangedreven voertuigen totdat die techniek de kinderschoenen is ontgroeid,” aldus Van de Geer.
Om tot een keuze te komen vergeleek hij meerdere opties en merken. Uiteindelijk werd er voor de Scania R360 HEV gekozen. “Scania is heel ver in de ontwikkeling van de hybride technologie. En we vonden dit een mooi moment om het aandeel Scania verder uit te breiden.”
Emissievrij wanneer nodig
De nieuwe hybride trekkers kunnen dankzij de combinatie van een elektromotor met een 360 pk dieselmotor 100% emissievrij rijden wanneer dat nodig is. Hiermee bereidt Van Rooijen Logistiek zich voor op de komst van de zero-emissie zones zonder op de troeven van een diesel truck te hoeven inleveren. Toch was dit niet de enige reden om voor een hybride aandrijflijn te kiezen. Het familiebedrijf zoekt voortdurend de juiste balans tussen de drie p’s: people, planet en profit. “We kunnen hier niet omheen,” licht Van de Geer toe. “Onze klanten vragen erom en bovendien willen we hierin voorop lopen.”
Lees ook: Wulms Egg Group vervoert haar eieren en eiproducten met Scania
Want Van Rooijen heeft een duidelijke visie als het gaat om CO2-reductie. In zowel Eindhoven als Turnhout beschikt de transporteur over een enorm zonnepark waarmee meer elektriciteit wordt opgewekt dan het bedrijf zelf verbruikt en in 2021 werd een tweede ‘Lean & Green Star’ binnengesleept.
Comfort
Voor optimale ruimte en comfort, koos Van Rooijen voor de R-serie highline cabine, die is voorzien van de nodige opties. De chauffeurs zullen een jaar lang getraind worden om hun rij-efficiëntie voortdurend te optimaliseren. Zo kunnen zij het maximale uit de hybride techniek halen. “Beide chauffeurs zijn vooral heel blij dat ze wederom met een Scania mogen rijden,” zegt Van de Geer lachend. “Dat het een hybride Scania is, vinden ze helemaal mooi.”
Van Rooijen Logistiek
Met ruim 600 medewerkers, een wagenpark van 620 eenheden, twee locaties en 140.000 m2 aan ruimte voor warehouse, VAS en crossdock activiteiten is Van Rooijen sinds de oprichting in 1947 uitgegroeid tot een volwassen logistieke dienstverlener. Het familiebedrijf pur sang, dat vandaag de dag wordt geleid door Henry en Maik van Rooijen, is gespecialiseerd in het vervoeren van ‘fast moving consumer goods’ naar de bekende retail bedrijven in de Benelux.