Vanwege zijn capaciteit om door krappe straatjes van de stad dat Spa te rijden koos de gemeente voor een Scania P370 4×4 containervrachtwagen. Een multifunctioneel voertuig dat meteen zijn nut kon bewijzen. Tijdens winterse omstandigheden wordt hij immers voorzien van een sneeuwruimer en een strooibak.
De gloednieuwe P370 B4x4 HZ werd afgeleverd door Scantec Liège. Dat Scania zijn intrede doet in het kleine wagenpark van de technische dienst van de bekende stad in de Ardennen, is vooral omdat het merk het verschil wist te maken in het kader van een openbare aanbesteding met specifieke eisen.
Compact voertuig
Michel Gobert, technisch hoofdambtenaar van de stad Spa: “We hadden een 4×4-vrachtwagen nodig die zowel voor containertransport als voor sneeuwruimen gebruikt kon worden. Gezien de ligging van de dorpen die deel uitmaken van de gemeente, met veel smalle straten en paden en waar een aantal hagen het maneuvreren beperken, wilden we een voertuig met compacte afmetingen. 4×4-vrachtwagens hebben echter vaak relatief hoge cabines. Dat was ook het geval met het voertuig van een ander merk dat deze Scania nu vervangt. En dat leverde soms problemen op. Verschillende merken namen deel aan de openbare aanbesteding. Scania onderscheidde zich duidelijk omwille van zijn afmetingen en voldeed aan onze verwachtingen wat het motorvermogen en de uitrusting betreft.”
Snelle transformatie
Het lastenboek voorzag in een specifieke inrichting zodat de vrachtwagen kon worden uitgerust met de verschillende sneeuwruimers die de stad Spa al had en met een strooibak. Hij moest ook gemakkelijk te gebruiken zijn voor transporttaken die typisch zijn voor een gemeente. “De arm met containerhaak op deze Scania P370 B4x4 zorgt ervoor dat hij in minder dan tien minuten van een sneeuwruimer kan worden omgevormd tot een transportvoertuig,” vult Michel Gobert aan. “Hij is dan voorzien van een laadbak waarmee we grind, zand of diverse materialen voor gemeentelijke werken kunnen laden.”
‘Chauffeurs zijn erg blij’
Deze Scania P370 4×4 zal jaarlijks zo’n 15.000 km afleggen. Hij wordt ingezet in een wagenpark waar zes chauffeurs achter het stuur zullen zitten. Vier vrachtwagenchauffeurs, een teamleider en een monteur. Die afwisseling is vooral belangrijk tijdens de winter. Dan werkt de stad met een ploeg die dienst heeft, een reserveteam en een tweede reserveteam voor het sneeuwruimen.
Lees ook: Scania R660 XT met laadkraan bediend door virtual reality
“Met de winterse omstandigheden van dit seizoen werd onze Scania al snel ingezet en de chauffeurs zijn erg blij. Ze vertellen me dat hij een goed weggedrag heeft in de sneeuw en dat cabine een echt pluspunt is. Het is afwachten hoe hij het er van af zal brengen op de op de langere termijn, maar aangezien we van plan zijn hem minstens vijftien jaar te houden, hebben we tijd genoeg om daarover te oordelen,” besluit Gorbet.