Den Hartogh Logistics zet vaart achter haar duurzaamheidsambities door de eerste Volvo FM Electric trekker in gebruik te nemen. De truck zal met name nationaal worden ingezet en is afgeleverd in het bijzijn van Pieter den Hartogh, Group Managing Director, Roger Alm, President Volvo Trucks en Anna Müller, SVP VT Europe Noord en Centraal-Europa.
De ambities van Den Hartogh Logistics zijn groot. Het bedrijf wil in 2025 een CO2-reductie op haar transportactiviteiten bereiken van 25% en in 2050 volledig CO2-neutraal opereren. Pieter den Hartogh: “Het zijn forse ambities. Wij willen de impact op het milieu minimaliseren en zo duurzaam mogelijk werken. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden die ervoor zorgen dat we onze emissie kunnen verlagen. Dat doen we met elektrisch- en bijvoorbeeld ook LNG aangedreven trucks. De ingebruikname van de Volvo FM Electric is een nieuwe mijlpaal.”
Korte ritten
Joep Aerts, Business Unit Director Liquid Logistics: “De elektrische FM zal worden ingezet in het cluster Rotterdam waar we dedicated de last – en first mile van ons intermodaal transport uitvoeren. We laden en lossen tankcontainers bij onze grote klanten. Dit betekent dat we relatief korte ritten hebben, waarbij de truck iedere avond terugkomt op de vestiging, zodat er ’s nachts geladen kan worden. Het is een manier om elektrisch transport bij alle grotere intermodale hubs die we hebben, toe te passen.”
“Het is een bewuste keuze om te kiezen voor een zo licht mogelijke truck, met een zo hoog mogelijk laadvermogen. De Volvo FM Electric heeft een GCW van 50 ton. Door te kiezen voor vijf accu’s in plaats van zes is het laadvermogen extra groot.”
Bekijk ook Volvo F12 versus Volvo FH | 40 jaar Truckstar
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
ADR-transporten
“Voor ons is ook belangrijk, zeker gezien de inzet van de truck, dat de truck een makkelijke in- en uitstap heeft. Dat is voor onze chauffeurs echt een verademing.” De truck wordt direct ingezet. Helaas kan dat nog niet voor ADR-transporten. “Je ziet dat de regelgeving nog achterloopt op de werkelijkheid. Het is namelijk nog niet toegestaan om met een elektrisch voertuig ADR-goederen te vervoeren. We hopen dat de regelgeving snel zal veranderen. Nu kunnen we nog makkelijk non-ADR transporten apart inplannen, dat is onmogelijk bij meerdere elektrische trucks,” vervolgt Aerts.
“Wij hebben al jaren een partnership met Volvo Trucks. Het zijn juist dit soort zaken, samen met de alternatieve aandrijflijnen van Volvo, die maken dat we juist in de transitie naar CO2-neutraal samen willen optrekken,” besluit Pieter den Hartogh.