De dag breekt net aan wanneer een groene combinatie van de Belgische onderneming Mathieu het terrein van de firma Famenne-Bétons in Marche-en-Famenne (50 km onder Luik) oprijdt. Fabrice, een ervaren chauffeur in het zwaartransport, stuurt de 2+4 VarioMAX Plus-dieplader naar de geparkeerde breekmachine, die op haar volgende inzet wacht.
Fabrice kent alle omstandigheden en weet dat hij volledig op zijn nieuwe voertuigcombinatie kan vertrouwen. Eerst koppelt hij de 2-assige frontbogie af. Daarna neemt Fabrice de besturing van de 68,5 ton zware breekmachine op zich. Stapvoets ratelt de kolos richting het transportvoertuig. “Wij zijn erg tevreden met de VarioMAX Plus. Vroeger hadden we al uitsluitend positieve ervaringen met een gelijkaardig voertuigtype van Faymonville. Nu hebben we de volgende stap gemaakt”, verklaart Thomas David, kwaliteitsverantwoordelijke bij Mathieu, over de beweegreden voor de aankoop van deze diepbedoplegger.
28 meter
Inmiddels heeft de breekmachine haar positie voor het diepbed ingenomen. Centimeter per centimeter kruipt het gevaarte van het merk Kleemann op de oprijelementen. De lange lading vindt perfect haar positie op de in het diepbed geplaatste stalen matrassen. Daarna legt Fabrice de besturingsmodule opzij en gaat hij naar zijn trekker. Met een geoefend oog lukt het hem zonder moeite om de frontbogie met de haakopname van het diepbed te koppelen. De lengte van de totale combinatie, inclusief de giek van de breekmachine, bedraagt een statige 28 meter. Nu moet de lading nog veilig worden vastgezet, waarna het transport kan beginnen.
‘Ideale voertuig’
“Dankzij de hydraulisch gestuurde 19,5″-pendelassen van de VarioMAX Plus zijn ook rangeermanoeuvres op erg krappe plekken mogelijk”, vertelt Thomas David. Ditmaal duurde de rit slechts enkele minuten, omdat de eindbestemming al na 10 kilometer is bereikt. De Mathieu-groep moet regelmatig dergelijke opdrachten uitvoeren en houdt zich meer en meer bezig met de recycling van materialen uit de bouw. Daarom zullen zeker nog zwaardere breek- en bouwmachines een grote toekomst bieden.
Lees ook: Nieuwe Faymonville MegaMAX voor De Groen Transport
“De VarioMAX Plus is het ideale voertuig voor de toekomst, want dankzij het modulaire principe kunnen we met ‘jokerassen’ aan de frontbogie en de achterbogie uitbreiden. Deze jokerassen zorgen voor een flexibele aanpassing van de combinatie aan de lading, aan het wettelijk toegestane nuttig laadvermogen en aan de route. Wanneer het nodig is, aarzelen we niet om de jokerassen in te zetten,” besluit David.