Houweling Transport, onderdeel van de Houweling Group met vestigingen in Bleiswijk, Apeldoorn, Tiel, België, Roemenië en Canada, kocht recent voor de 50ste keer een Scania. Het werd een 530S met de vernieuwde V8 aandrijflijn en een gestuurde en hefbare voorloopas. Het is de vijfde V8 binnen het bedrijf op een wagenpark van 30 Scania’s.
De Houweling Group is een echt familiebedrijf en bestaat uit een verzameling handels- en productiebedrijven. Er worden meer dan 180.000 verpakkings-, safety & Horticulture producten verhandeld en zijn actief in meer dan 30 landen. “Wij zijn groot in het leveren van kunststof verpakkingsmaterialen zoals emmers, jerrycans, vaten en IBC’s; zowel nieuw als gebruikt. Daarnaast zijn we in de industrie ook bekend vanwege ons ruime aanbod persoonlijke beschermingsmiddelen en produceren en verkopen we een groot aantal exclusieve producten t.b.v. de internationale Horticulture,” aldus operationeel directeur Bert-Jan Houweling.
Familiebedrijf
“Mijn broer Marc en ik zijn alweer de vierde generatie binnen het familiebedrijf dat ooit in 1925 begon als kleine chemiehandel in Rotterdam”, vertelt hij. “Mijn broer is algemeen directeur en ik ben verantwoordelijk voor het operationele logistieke gedeelte. Hieronder valt ook het wagenpark en dit doe ik samen met mijn neef Jaap Groenendijk. Sinds mijn vader in 1995 de eerste Scania, een 113m 320 kocht, zijn we eigenlijk altijd Scania blijven rijden. Het contact met de dealer in Waddinxveen is dan ook heel goed. Onze Scania’s zijn daar ook voor reparatie en onderhoudscontracten ondergebracht.”
“Onze chauffeurs mogen zelf kiezen welk merk ze willen rijden en eigenlijk vragen ze nooit om een ander merk. De meesten kiezen voor een hoge R-cabine, een luxe interieur en wat extra lampen of zoals in geval van deze nieuwe V8, een S-cabine.”
Opbouw
“De chauffeur van de nieuwe 530S koos voor een uitvoering met één bed, een kastenwand bovenin, een leren bekleding en gelamineerde zijramen voor een betere isolatie. Verder hebben we in verband met de gewichtsverdeling een derde as nodig. Dat werd een voorloper vanwege het grotere rijcomfort”, legt Bert-Jan uit. “Maar dat gaat gedeeltelijk ten koste van de ruimte aan het chassis. Dus hebben we via Sjaak Kentie zowel voor de brandstof als voor de hydrauliek speciale tanks laten plaatsen die aan de buitenkant strak zijn afgewerkt.”
Eigen vervoer
Houweling Transport vervoert nagenoeg alles wat ze verkopen zelf naar de klant. Dit omdat ze service en toegevoegde waarde hoog in het vaandel hebben staan. Daarbij wordt er heel sterk gelet op een optimale beladingsgraad. Zo rijdt een deel van de kenmerkende geel/zwarte Houweling voertuigen héén met goederen voor derden om eenmaal leeg, in Frankrijk, Duitsland, Denemarken en de Benelux, ingekochte eigen producten mee terug te nemen naar de verschillende vestigingen van het bedrijf.
Bij een ander deel van de vloot is het juist andersom. Die rijdt de bestellingen uit en neemt op de terugweg weer goederen van derden mee. Verder rijden ze nog met containers en vervoeren ze goederen voor klanten. Op die manier is er continu een volledige bezetting en zijn er nagenoeg geen lege ritten. “Want ondanks dat we facilitair aan de groep zijn, moeten we als business unit wel zwarte cijfers schrijven,” verklaart Bert-Jan.
Lees ook: Timmerbedrijf van der Linden kiest Scania’s lage chassis
Dat Houweling op vijf vaste charters na alleen met eigen chauffeurs werkt, komt voort uit de filosofie dat een Houweling chauffeur vooral ook ambassadeur van het bedrijf moet zijn. “Natuurlijk kunnen we een Poolse of Letse collega transporteur met een lading jerrycans wegsturen. Maar wij hechten veel waarde aan een persoonlijk contact met onze klanten. Onze chauffeurs gaan net even een tandje verder bij de aflevering en zorgen er voor dat eventuele vragen en opmerkingen ook correct worden teruggekoppeld. En ze kunnen ook waardevolle informatie aanleveren voor de verkoopafdeling. Dat kan alleen met eigen mensen.”
V8
Dat is ook de reden dat men bij Houweling ook relatief veel geld uitgeeft aan transportmiddelen. “Natuurlijk kan dat een tandje minder”, meent Bert-Jan. “Maar wij verwachten topprestaties van onze chauffeurs. Dan moet je ze ook goed materieel meegeven, waarbij zaken als ACC, retarder en steeds meer ook geïntegreerde standkoeling tot het standaardpakket horen.”
“De chauffeur van de laatste aanwinst wilde graag een V8. En mijn broers, neef en ik vinden dat ook mooi. Bovendien waren we heel benieuwd naar de nieuwe aandrijflijn met de vernieuwde 530 pk V8 motor en de G33 versnellingsbak. Alles bij elkaar moet dat tot zeven procent zuiniger zijn. En hoewel we de auto pas een maand hebben, moet ik zeggen dat ik denk dat dat geen loze brochureteksten zijn. De nieuwe Scania rijdt met steeds 24-25 ton op zuid Duitsland. Maar we halen nu al bijna 25 liter op de honderd.”
Circulair werken
Dat past uitstekend in het streven naar steeds meer duurzaam ondernemen. “People, Planet, Profit”, weet Bert-Jan. “Wij proberen een goed werkgever te zijn voor onze mensen, onze verantwoording te nemen voor klimaat en milieu én voor gezonde bedrijfsresultaten te zorgen zodat we dit kunnen blijven doen. Waarbij we steeds een stap verder gaan. Zo hebben we natuurlijk zonnepanelen op onze gebouwen. Maar sinds kort produceren we een deel van onze producten met de nieuwste machines die elektrisch werken en veel energiezuiniger zijn.”
“Wij willen meer en meer circulair gaan werken. Dat kan met een steeds grotere retourstroom van aanvankelijk door ons geleverde producten. Daarom hebben we de nieuwe Scania laten voorzien van een hydrauliekpomp zodat we er een Walkingfloor trailer mee kunnen aandrijven. Daarmee gaan we gereinigd en verschredderd materiaal van de door ons ingenomen gebruikte jerrycans, emmers, vaten en IBC’s rijden. Om er in onze eigen fabriek weer nieuwe verpakkingen zoals o.a. jerrycans en flessen van te maken. Zo komen de ooit door ons gebruikte grondstoffen op hetzelfde niveau weer terug in de keten. We ondernemen daarmee circulair en tegelijkertijd integreren we achterwaarts in de keten. Wij zien dat als de toekomst voor een groot deel van onze kunststof producten.”
Tegelijk met de nieuwe Scania heeft Houweling ook een fuel coach aangesteld die de chauffeurs gaat helpen nog efficiënter met de brandstof en banden om te gaan. “De coach zal door Scania voor ons worden getraind en wij verwachten hier aanzienlijk mee te gaan besparen,” besluit Bert-Jan Houweling.