Lauwen Transport heeft onlangs twee nieuwe Iveco’s S-Way op LNG in ontvangst genomen. Ondanks de hogere LNG prijzen blijft de eigenaar van Lauwen Transport, Corné Lauwen, wel geloven in BIO LNG als een alternatieve brandstof.
Lauwen Transport is sinds 1989 gevestigd in Etten-Leur. Het bedrijf begon met één vrachtwagen, inmiddels is de vloot gegroeid tot 17 trucks. Met de twee nieuwe trekkers heeft Lauwen Transport een totaal van zeven LNG-trekkers in hun vloot, waarmee zij een duidelijke stap zetten in hun streven naar een groenere toekomst.
Een van de belangrijkste voordelen van LNG als brandstof is de onmiddellijke CO2-reductie tot 18% vergeleken met diesel (B7). Daarnaast gaat ook de uitstoot van NOx (stikstofoxiden), SOx (zwaveloxiden) en fijnstof aanzienlijk omlaag, waardoor LNG een veel schonere brandstof is dan diesel.
Uitdaging
Dit is belangrijk voor Lauwen Transport, aangezien zij zich sterk maken voor duurzaamheid en verantwoordelijkheid voor het milieu. Er is nog wel een uitdaging waar Lauwen Transport en andere transportbedrijven mee te maken hebben, en dat is de kiloprijs van LNG. Door bekende omstandigheden is de prijs van LNG op dit moment hoog, waardoor de aanschaf en het gebruik ervan voor sommige bedrijven nog onrendabel kan zijn. Echter, de markt verwacht dat de prijs van LNG op termijn zal dalen dankzij maatregelen zoals extra import of drijvende LNG terminals.
Een belangrijk moment in de overstap van Lauwen Transport naar LNG was de aanschaf van de NP 400 trekker, die in 2016 de eerste LNG trekker in de vloot werd. Hoewel er op dat moment nog geen vragen vanuit de klanten waren om te rijden op LNG, zag Corné Lauwen al in dat dit een belangrijke stap was naar een groenere toekomst. De NP 400 heeft zich sindsdien bewezen als een betrouwbare en efficiënte trekker, en heeft bijgedragen aan de groei van de LNG vloot bij Lauwen Transport.