Twente Milieu heeft haar eerste elektrische Renault-truck in gebruik genomen. Deze D E-Tech wordt ingezet als mobiele werkplaats voor onderhoud en reparaties aan ondergrondse containers.
Met de aanschaf van een volledig elektrische truck werkt Twente Milieu verder aan het verkleinen van zijn CO2-footprint. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer Nijwa. Twente Milieu verzorgt voor negen Twentse gemeenten de afvalinzameling en het beheer van de openbare ruimte. Daaronder valt ook het plaatsen, legen en onderhouden van ondergrondse verzamelcontainers. “De elektrische Renault-truck gaan we inzetten voor reparaties en onderhoud aan verzamelcontainers”, zegt Lennart Driessen, Manager Materieel van Twente Milieu.
‘Elektrische oplossing’
De inzet van een elektrisch voertuig past in de ambitie van Twente Milieu om zijn CO2-footprint te verkleinen. Driessen: “Het grootste deel van onze CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ons rijdend materiaal. In 2030 willen we de CO2-uitstoot met 90% hebben verlaagd in vergelijking met 2020. We hebben elektrische trucks nodig om onze doelstelling te halen en daarom willen we daar graag nu al ervaring mee opdoen. Bij een vervanging kiezen we nu in principe voor een elektrische oplossing, tenzij dat echt nog niet mogelijk is. Voor deze specifieke inzet hebben we gekozen voor de Renault Trucks D E-Tech. Renault Trucks loopt op dit moment voorop in dit segment en biedt nu de beste prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien hebben deze voertuigen zich al bewezen in de praktijk.”
Opbouw op maat
De Renault Trucks D E-Tech 4×2 (GVW 16 ton) is naar de wensen van Twente Milieu gespecificeerd. De truck is voorzien een 12 tonmeter Palfinger autolaadkraan en een opbouw die is ingericht als werkplaats met gereedschap en onderdelen. Achter de werkplaats kan op de open laadbak een container worden geplaatst. “Daarnaast kunnen we een aanhanger aan deze truck koppelen waarmee we nog eens twee containers kunnen meenemen.”
De autolaadkraan wordt aangedreven door een elektrische PTO (E-PTO). Dat biedt nog een belangrijk voordeel, zegt Driessen. “De verzamelcontainers staan altijd op plekken waar veel mensen komen, zoals bij winkelcentra en in woonwijken. Bij een dieseltruck moet de motor blijven lopen als je de autolaadkraan gebruikt. Bij een elektrische truck hoeft dat niet. Groot voordeel hiervan is dat er ook geen geluidshinder is voor omwonenden en onze medewerkers. Zij kunnen in veel meer rust werken.”
Actieradius
De Renault Trucks D E-Tech van Twente Milieu heeft vier lithium-ion accupakketten van 66 kWh elk. “Wij rijden per dag maximaal 90 à 100 kilometer met deze truck en de actieradius van de Renault Trucks D E-Tech is daarvoor ruim voldoende. Bij onze locatie in Enschede hebben we laadfaciliteiten. Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de laadpaal en dan is de truck weer volledig opgeladen als onze medewerkers de volgende ochtend weer op pad gaan.”
Met de aanschaf van een elektrisch truck sorteert Twente Milieu ook voor op de komst van zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten een zero-emissiezone instellen. In zulke zones zijn, na een overgangsperiode, alleen nog zero-emissie voertuigen welkom. “Dat is ook iets waar we ons op voorbereiden”, zegt Driessen.
Expertise van Nijwa
Bij de keuze voor Renault Trucks D E-Tech heeft Twente Milieu zich laten adviseren door Nijwa. “Voor ons was de belangrijkste vraag: kunnen we voor deze toepassing een elektrische truck inzetten? Nijwa heeft dat allemaal voor ons uitgezocht. Elektrisch is voor ons nog redelijk nieuw, maar je merkt dat Nijwa heel veel expertise heeft op dit vlak en je in alle facetten goed kan begeleiden en adviseren. Bovendien hebben ze gezorgd voor een goede afstemming met Brinks Carrosserieën, die de autolaadkraan en de werkunit heeft opgebouwd, en Lansing Unitra, die de inrichting van de werkunit heeft verzorgd.”