In 2025 start Volvo Trucks in Gent met het bouwen van batterijmodules voor batterijpacks. Momenteel worden zowel de cellen als de modules voor de vrachtwagenbatterijen aangeleverd.
Onderzoek loopt om de cellen in een Volvo fabriek in Zweden te bouwen, dichtbij de huidige motorenfabriek in Skövde. Het samenstellen van de modules met de ‘Zweedse’ cellen wordt de nieuwe activiteit in Gent. Op die manier wil de Volvo Group de know-how in eigen handen nemen. de truckfabrikant ontwerpt en bouwt haar eigen vrachtwagenmotoren, in de toekomst willen het dat ook doen met de batterijen.
“In 2025 moet de eerste modulelijn operationeel zijn om de elektrische trucks die in Gent gebouwd worden te voorzien van batterijen. Hiermee gaat een eerste investering gepaard van om en bij de 75 miljoen euro,” legt Koen Leemans, VP van Volvo Trucks fabriek in Gent uit.
Meer investeringen
Volvo wil dat tegen 2030 tenminste 50% van de Volvo vrachtwagens die ze wereldwijd verkopen elektrische trucks zijn. Om aan die vraag van de klanten te voldoen zullen er extra module lijnen in de Gentse modulefabriek nodig zijn. In de komende jaren zullen daarom nog bijkomende investeringen mogelijk zijn.
“We starten nu een onderzoek om een gebouw van ongeveer 12.000 m2 in te planten op onze site. De nieuwe hoogtechnologische modulefabriek zal bestaan uit een bijna volledig geautomatiseerd proces. Dit betekent dat nieuwe medewerkers met de nodige competenties zullen aangeworven worden. We willen echter ook onze interne competenties opbouwen zoals we vandaag al doen via onze doorgroei programma’s en via ons intern trainingscentrum.”
Batterijpack fabriek én batterijmodule fabriek in Gent
De Zweden bouwen in Göteborg al zware elektrische trucks op dezelfde lijn als de conventionele trucks. De batterijpacks voor deze elektrische trucks zullen vanaf 2025 in de Volvo fabriek in Gent gebouwd worden. Een compleet nieuw proces waarbij Gentse fabriek de eerste is binnen de Volvo Group. De begincapaciteit van de batterijpack fabriek ligt op 30.000 batterijpacks per jaar.
In de komende jaren zullen bijkomende investeringen zorgen dat het huidige productieproces in de batterijpack fabriek continu aangepast wordt aan nieuwe technologieën. Na de zomer van 2023 start de productie van elektrische trucks ook in de Gentse vrachtwagenvestiging.
“Vandaag bouwen we diesel en LNG trucks op onze productielijnen. Straks komen daar ook elektrische trucks bij. De voorbereidingen zijn nu al in volle gang om tegen het najaar 2023 elektrische trucks in Gent te bouwen,” besluit Leemans.