Jan Bakker Transport uit Oldebroek heeft twee Renault Trucks K480 kipper vrachtwagens in gebruik genomen. Hiermee maakt Renault Trucks zijn entree in de 165 trucks tellende vloot van Jan Bakker.
Jan Bakker is actief in verschillende takken van transport, vaak agrarisch gerelateerd. Zo heeft het bedrijf tankopleggers, kippertrailers, moving floors en onderlossers voor het transport van veevoeders, mest, aardappels en andere losgestorte producten. Daarnaast is er de infra tak, waarin ook zo’n 40 trucks dagelijks werkzaam zijn. Voor het echte offroad werk met voornamelijk zand zet Jan Bakker 8×8 en 10×8 trucks in.
Eerste Renaults
De vloot van Bakker omvat vele merken maar Renault Trucks was nog niet vertegenwoordigd. De reden voor de aankoop van de twee K480 10×8 trucks is eenvoudig volgens Jan Bakker: “Wij hadden auto’s nodig en Veldhuizen Trucks kon uit voorraad leveren. Daarbij staat het concept ons aan. Wij hadden al ervaring met door Veldhuizen aangepaste trucks en daar hebben we prima ervaringen mee”. De beide Renault Trucks zijn in de fraaie huisstijl van het bedrijf uitgevoerd, met niet minder dan vier kleuren spuitwerk op de cabines. “Uitstraling is belangrijk voor ons en dit is nou eenmaal onze huisstijl. Onze trucks vormen het visitekaartje van het bedrijf,” aldus Bakker. Of het aan de fraaie uitvoering en kleurstelling ligt is niet onderzocht, maar Jan Bakker merkt nog niks van het chauffeurstekort. Wel is het bedrijf actief bezig met de interne opleiding van nieuwe chauffeurs.
Overbemeten techniek
Voor de ombouw van de 8×8 naar 10×8 ging Veldhuizen Trucks uit van de zware uitvoering, compleet met het Xtreme tandemstel met naafreductie. Dat is goed voor een technische belasting van 38 ton en is daarmee overbemeten voor een grote bedrijfszekerheid. De truck staat rondom op paraboolvering met achter bovendien rubber blokken voor meer comfort. De door Veldhuizen Trucks aangebrachte middelste as is luchtgeveerd. De aslasten bedragen van voor naar achter 10, 11,5, 10 en twee keer 9,5 ton op kenteken. Veldhuizen Trucks koos voor 375/95 R22,5 banden op de vooras waardoor een grote instuurhoek mogelijk werd. Daardoor is een grote wendbaarheid gecreëerd. Op de 11,5 tons tweede as zijn 445/75 R22,5 banden gemonteerd. De liftas is voorzien van 385/65 R22,5 banden. De beide achterassen zijn voorzien van 325/95 banden op 24 inch wielen.
Eenvoudige bediening
Om ruimte te maken voor de middelste as is de uitlaatdemper verplaatst naar een positie tussen as één en twee. Daardoor zit de demper dichter bij de motor, hetgeen zorgt voor een betere werking van de katalysator. Vanwege de ruimte is er gekozen voor een staande uitlaat achter de cabine. De Renault K serie is van origine een echt terreinvoertuig met inschakelbare assen, hoge en lage gearing en een ongekend bedieningsgemak. Met één draaiknop kunnen alle aandrijf functies foutloos worden ingeschakeld. Verder is er de stoere stalen bumper met een grote oploophoek en zijn er roosters aangebracht ter bescherming van de koplampen. Achter het portier is een opstapje met een handgreep op het dak, waardoor de chauffeur veilig in de bak kan kijken tijdens het laden. Als opbouw is er een Ruizeveld 25 kuubs kipper gemonteerd met aluminium milieukleppen.