23 juni | 05:50

Plug-in Hybride Scania voor Jan de Rijk

Jan de Rijk Logistics heeft een Scania P360 4×2 Plug-in Hybride Multi Battery in gebruik genomen. Het transportbedrijf uit Roosendaal zet hiermee een eerste stap in de emissievrije belevering van winkels in stedelijke gebieden.

“Het is als vervoerder onze verantwoordelijkheid om nu actie te ondernemen,” verklaart CEO Fred Westdijk. “Dit is een volwassen tussenoplossing waarmee we ons voorbereiden op volledig uitstootvrij.” Het werkgebied van de distributieactiviteiten van Jan de Rijk is groter dan de actieradius van de huidige generatie elektrische trucks. Daarom werd voor de bewezen plug-in hybride techniek gekozen. “Deze stap kost geld en effort, maar afwachten is geen optie,” zegt Westdijk. “Hybride trucks worden in serieproductie aangeboden. Dat was voor ons ook een reden om voor Scania te kiezen.”

Best of both worlds

De P-serie combineert een 360 pk 9-liter motor met een multi-batterij. Deze heeft een capaciteit van 90KWh en een bereik tot 60 km. Hiermee maakt de logistieke dienstverlener zich op voor de komst van de zero-emissie stadszones zonder op de actieradius van een dieselmotor te hoeven inleveren. “Uiteindelijk moet de truck zelf gaan herkennen dat het een milieuzone in rijdt en indien nodig automatisch overschakelen van diesel naar elektrisch,” legt Westdijk uit.

Lees ook: Scania R580 8×4 bergingsauto voor BRS

Omdat dit voor de transporteur de eerste ervaring met een alternatieve aandrijving is, verwacht Westdijk veel van de hybride Scania te leren. “Dit is voor ons een test om te ervaren waar we in de praktijk tegen aan gaan lopen. Op het gebied van laden, maar ook het gebruik van de auto.” Het opladen van de accu’s gebeurt bij het distributiecentrum in Waddinxveen, waar de truck gestationeerd is.

Heiwo

De 4×2 bakwagen is onder andere uitgerust met een laadklep en laadbak van Heiwo. Een 360-graden camerasysteem en City Safe Window, onmisbare opties in stedelijke gebieden, zorgen voor een nog beter zicht. “Het is een hele complete, moderne auto,” aldus Westdijk. Om de nieuwe technieken optimaal te kunnen benutten, kregen meerdere chauffeurs van Jan de Rijk een rijtraining.

LZV’s en treinen

Als pionier in de logistiek heeft Jan de Rijk een breed scala aan activiteiten opgestart om de CO2-uitstoot terug te dringen. Daarbij is de grootste winst te behalen bij de internationale vloot. “We houden ons wagenpark nieuw en zetten steeds meer LZV’s en eigen treinen in. Tevens coachen we onze chauffeurs naar een zuinige rijstijl. Daarnaast bieden we onze klanten actief HVO diesel aan. Gelukkig kiezen steeds meer bedrijven voor deze schonere brandstof.” Westdijk houdt de ontwikkelingen goed in de gaten, maar vindt het lastig te zeggen welke technologie leidend wordt. “De laadcapaciteit wordt het grootste struikelblok.”

Jan de Rijk Logistics heeft zich sinds de oprichting in 1971 ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier van internationaal vervoer, contractlogistiek, Benelux-distributie & last mile leveringen en freight forwarding. Het bedrijf heeft naast een vloot van ruim 800 trucks, waarvan het overgrote deel wordt ingezet voor internationaal transport, ook diverse warehouses en eigen treinen voor intermodaal transport naar diverse landen in Europa.

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda