14 juni | 07:26

Na ruim 2 miljoen km neemt Roland afscheid van zijn Axor

Liefde op het eerste gezicht was het allerminst tussen Roland van den Bogaart en de BN-LG-36. Toch reed de 47-jarige Astenaar zijn Mercedes-Benz Axor naar een indrukwekkende 2.105.364 kilometer.

De twee ontmoetten elkaar voor het eerst toen de DAF 95 Space Cab van Roland het met een kapotte cardanas opgaf en voor reparatie in de garage belandde. De trekker had op dat moment 1,6 miljoen op de klok staan, ook geen onaardige kilometerstand. “Dat was zo’n fijne wagen”, blikt Roland terug. Ruimte, heel veel ruimte had die wagen. “En hij reed ook zó lekker”, zegt hij mijmerend. Hij kan bij wijze van spreken nog terugverlangen naar die wagen.

Plichtsbesef

Toen de DAF in de garage stond, moest Roland tijdelijk met een andere truck rijden. “Pak de Axor morgen maar”, zei de planner van Beks destijds tegen Roland. De wagen was bij het transportbedrijf uit Leende op een zijspoor geraakt nadat het werk ervoor was verdwenen. Beks had hem in 2003 nieuw aangeschaft om tussen Nederland en Zwitserland te pendelen, maar dat hield na een half jaar al op. Vanaf dat moment werd hij voor van alles en nog wat ingezet, vooral in de rol van reservespeler. Niemand bij Beks wilde er vast op rijden. De Axor had toen pas 365.000 kilometer achter de kiezen.

Omarmen

Dagen veranderden in weken, weken werden maanden. Zijn DAF 95 verdween van het toneel en zicht op een andere truck was er niet. En toen zijn baas hem wel een andere trekker in het vooruitzicht stelde, wilde Roland geen afstand meer doen van zijn Axor. Zo zit hij namelijk in elkaar. “Als ik eenmaal iets heb, houd ik het”, zegt hij. Het duurde ook zeker een jaar voordat Roland de Axor omarmde, maar het gebeurde. Het grootste verschil tussen zijn DAF en zijn huidige wagen? “Ik ging van een ruime cabine naar die van een Vito”, zegt hij. Het werd zelfs echte liefde, mede vanwege de betrouwbaarheid van de Duitser en de al maar oplopende kilometerstand. Nu zit deze DAF-man in een Mercedes-shirt en met een Mercedes-petje op het hoofd achter het stuur helemaal gelukkig te zijn in de knusse cabine.

Nieuwe truck

Dat de liefde voor Mercedes en in het bijzonder de liefde voor de smalle cabine oprecht is, bewijst Rolands keuze voor een spiksplinternieuwe Actros, die onlangs is geleverd. Het is zijn allereerste nieuwe truck in een al meer dan twintig jaar durende loopbaan. Op nadrukkelijk verzoek van hem is het er één met een smalle cabine. Deze heeft wel een koelkast aan boord. Roland hoeft dan in de warme zomers geen fles bevroren water van huis mee te nemen, al zal hij dat waarschijnlijk ook heel erg gaan missen.

Het aanstaande afscheid van de Axor is een moetje, vertelt Roland. Het is een Euro 3-wagen en die krijgen vanwege steeds strenger wordende milieueisen minder en minder ruimte op de Nederlandse wegen. Zijn baas wil er daarom van af. Het vaarwel zal pijn doen, weet hij nu al, want met de achttien jaar oude wagen zelf is niets mis. Alles doet het nog. “Dankzij de toewijding van onze monteur Jacky, dat moet even worden vermeld”, zegt Roland. Hij hoopt ook dat de wagen gelijk weg wordt gedaan als het zover is. “Ik kan het niet aanzien dat hij straks in een hoekje op het terrein staat te verpieteren.”

2 miljoen km

In 19,5 jaar reed Roland ruim 2 miljoen km met zijn Axor.

Tekst: Jasker Kamp

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda