Op de locatie van de voormalige luchthaven Berlin Tempelhof liet MAN Truck & Bus onlangs voor het eerst een prototype van zijn toekomstige elektrische MAN TGX in het openbaar rijden.
Een speciaal technisch kenmerk van het elektrische voertuig, dat in 2024 op de markt komt, is zijn vermogen om in de toekomst op te laden via megawattladers. ABB E-mobility wil de technologie voor megawattladers in de komende drie jaar op de markt brengen.
ABB E-mobility
MAN en ABB E-mobility maken zich dan ook op voor de volgende fase in de elektrische mobiliteit: operationele capaciteiten voor zware langeafstands- vrachtwagens met een dagelijks rijbereik tussen 600 en 800 kilometer. Bovendien geven beide bedrijven met hun ondubbelzinnige inzet voor elektromobiliteit aan dat de industrie klaar is om verder te gaan en dat de wetgevers het beleidskader voor emissievrij wegvervoer moeten vastleggen.
Lees verder onder de foto
‘Op de goede weg’
“We moeten het goederenvervoer over de weg fossielvrij maken om onze klimaatdoelstellingen te halen. Daarvoor willen we in de eerste plaats de markt voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen versterken en de bijbehorende krachtige laadinfrastructuur ontwikkelen. Zo ondersteunen we het project rond uiterst megawattladers voor elektrische vrachtwagens op de A2, dat ons reeds belangrijke zaken leert. Het is nu zaak om snel meer elektrische vrachtwagens op de weg te krijgen. Het partnerschap tussen MAN en ABB toont aan dat we op de goede weg zijn”, aldus dr. Volker Wissing, federaal minister van Digitale Zaken en Transport.
Laadinfrastructuur uitbreiden is noodzakelijk
Tijdens de testrit van de minister met de elektrische MAN-vrachtwagen benadrukte Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, dat “een versnelde uitbreiding van de laadinfrastructuur de enige manier is om het transport te laten evolueren en de klimaatdoelstellingen te halen”. Ook legde hij uit waarom MAN voor de toekomstige koolstofvrije bedrijfswagenparken afhankelijk is van een batterij-elektrische aandrijving. “Als onderdeel van Traton-Groep nemen we al deel aan een joint venture met industriële partners om een openbaar laadnetwerk te ontwikkelen en te exploiteren met als doel om in heel Europa minstens 1.700 groene stroompunten te installeren”, voegt Vlaskamp eraan toe.
600 tot 800 kilometer
Om een dagelijks rijbereik van 600 tot 800 kilometer voor langeafstandstransport te halen, is de elektrische vrachtwagen van MAN, die in 2024 wordt gelanceerd, al uitgerust met de technische vereisten voor toekomstige megawattladers. Als toonaangevende wereldwijde leverancier van laadoplossingen wil ABB E-mobility dergelijke laadoplossingen snel op de markt brengen.
Megawattladers
“We willen de elektromobiliteit op alle gebieden stimuleren. Bij ABB E-mobility werken we al jaren aan de ontwikkeling van de bijbehorende prestatienormen. Megawattladers vergen nieuwe vermogenstechnologie van meer dan 1.000 volt. Dergelijke vermogensniveaus en de te verwachten gebruiksomstandigheden maken de systematische elektrische veiligheid en betrouwbaarheid essentieel. ABB E-mobility is de ideale leverancier om deze uitdagingen aan te gaan. Aangezien onze bestaande technologieën het mogelijk maken om het onderzoek en de ontwikkeling aanzienlijk te versnellen. Onze gezamenlijke ambitie bestaat erin deze nieuwe technologie binnen drie jaar op de markt te brengen. Dergelijke ontwikkelingsfases duurden in het verleden vaak veel langer”, aldus Frank Mühlon, CEO van ABB E-mobility.
Een bindende en uniforme norm is eveneens cruciaal voor de introductie van de technologie voor megawattladers. Duitsland zou hier normen kunnen bepalen. Ruim twintig partners uit de industrie en de wetenschap, waaronder MAN en ABB, werken aan een project voor ultraperformante laders (in het Duits ‘HoLa’ genoemd), dat door de Duitse overheid wordt gefinancierd en ‘s werelds eerste megawatt-laadproject is. Op vier locaties langs de federale A2-snelweg worden twee krachtige laadpunten met megawattladers gebouwd. Het project moet als basis dienen voor een landelijke uitbreiding.