14 april | 11:07

Kisjes Transport kiest DAF CF met elektrische kraan

Amsterdammertjes, het zijn dé straatbeeldbepalers met drie kruizen. Het ‘Amsterdammertje’ van Truckland bevat eveneens drie vinkjes. De gecustomizede DAF Truck is ontstaan na een uitgekiend samenspel tussen kraanproducent Vlarotech, truckleverancier Truckland en klant Kisjes.

De nieuwe truck is bij uitstek geschikt voor uitdagende hijsklussen in Mokum. En met één bijzonder component: een volledig elektrische kraan.

Kisjes Transport & Verhuur uit Apeldoorn nam in 2020 Vels Transport uit Oostzaan over. “De opbouw van evenementen en beurzen is een van onze belangrijke activiteiten. Door corona viel dat helemaal weg, vandaar dat we ons ook met Vels meer op open vervoer en kraantransport zijn gaan richten. Dat leidde de overname in,” duidt Gerbrand Oterdoom, directeur van Kisjes.

‘Krappe straten’

“De chauffeurs moeten nogal eens in de krappe straten van de grachtengordel zijn om hun goederen af te leveren. Dat zijn dikwijls flinke en loeizware pakketten die je niet even met twee man uit de laadruimte tilt. Bij de selectie van een nieuwe truck hielden we daar rekening mee,” vertelt Gerbrand.

Met het oog op alle toekomstige milieueisen zou een elektrische kraan ook handig zijn. Dan hoeft de motor tijdens het hijsen niet te blijven draaien. Het leveren van een DAF Truck conform die specificaties, is voor Truckland geen reden tot slapeloze nachten. Voor de elektrische kraan is wél specifieke kennis nodig: de expertise van Vlarotech.

Volledig elektrische kraan

Op die vraag had eigenaar Jan Vlaar een passend antwoord. “De kraan die wij hebben geleverd, is volledig elektrisch. Gebrek aan vermogen is vaak het pijnpunt als je elektrische machines vergelijkt met machines die op fossiele brandstoffen draaien, maar dat is hier niet het geval. Deze kraan kan alles wat een kraan op diesel ook kan. We hebben ‘m speciaal ontwikkeld om extra zuinig met energie om te gaan. Daarnaast is deze volledig afgestemd op de meest voorkomende werkzaamheden van Kisjes. Hieronder valt zelfs het hijsen van  containers en zware staalconstructies, soms zelfs over grachtenpanden heen.”

Laden

De Vlarotech-krachtpatser kan een hele werkdag mee en heeft een maximale hijscapaciteit van tien ton op de basiskraan of 3250 kilo op de jib. Met jib kan de kraan horizontaal naar een lengte van dertig meter uitschuiven. Mocht het einde van de accu in zicht komen, dan is deze na drie uur aan de snellader weer vol. Is er geen snellader in de buurt, dan volstaat een uurtje of acht nachtrust aan de normale lader.

‘Supertevreden’

Kisjes gebruikt de DAF CF sinds half maart. Even Apeldoorn bellen leerde ons dat de vaste berijder in de zevende hemel is met zijn combinatie die bijna net zo hoog reikt. Gerbrand: “Het is de perfecte Amsterdam-truck: lekker wendbaar. De kraan is erg stil, wat het communiceren op de losplaats een stuk makkelijker maakt. De chauffeur is er supertevreden over. Ik ben dat ook, over de samenwerking. Het is goed te merken dat Vlarotech en Truckland al veel met elkaar hebben samengewerkt. Daardoor kwamen wij als klant in een warm bad terecht.”

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda