Zijn 10-jarig jubileum als zelfstandige was voor Harry de Jong de aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuwe truck voor dieplader-, asfalt- en zandtransport. Het moest een zuinige korte 5-asser met 30 ton laadvermogen worden die ook een dieplader kan trekken. Hiermee kan meer lading worden vervoerd in minder ritten en hoeven geen concessies te worden gedaan.
Harry de Jong van het gelijknamige transportbedrijf uit Balkbrug gaat niet over één nacht ijs bij de aanschaf van een nieuwe vrachtauto. Als zelfstandig chauffeur vormt de truck letterlijk zijn broodwinning en is het tegelijkertijd ook de grootste investering die hij doet. Eind 2020, een jaar voordat hij 10 jaar zelfstandig zou zijn, ging hij daarom op zoek naar een vervanger voor zijn bestaande truck. Die opvolger, dat moest iets bijzonders worden.
Lees ook: Nieuwe Volvo FH 8×4 voor Bergingsbedrijf Roy van Rijswijk
Geen concessies
Zijn werk bestaat voornamelijk uit het vervoer van asfaltmachines op een dieplader en het vervoer van asfalt en zand voor de wegenbouw. Met zijn vorige auto, een 4-asser, kon hij maximaal 25 ton laden. “Ik mag via Jan Bakker veel werk doen voor de Van Gelder Groep en heb daardoor vaak contact met uitvoerders. Tijdens die gesprekken merkte ik dat er steeds meer vrachtauto’s met circa 30 ton laadvermogen rijden. Wegenbouwers willen uniformiteit en daardoor had ik al snel door dat die 30 ton laadvermogen de toekomst zou worden. Maar voor mij wel in combinatie met vijf assen en een dieplader erachter zodat ik geen concessies hoef te doen”, zegt Harry de Jong.
Korte 5-asser
“Het kwam Volvo-dealer Nijwa ter ore dat ik bezig was met een nieuwe auto en ze vroegen of ze mij een tekening van een korte 5-asser mochten laten zien. Die bestond op dat moment alleen nog op tekening maar ik merkte dat ze de eerste auto graag aan mij wilden verkopen.” Het concept, een samenwerking tussen Volvo Trucks, Nijwa en Terberg Techniek, sprak hem direct aan. Ervaring was er echter nog niet mee, proefrijden kon niet en bij een enkel detail zoals de positie van de vangmuil had De Jong wat twijfels. Toch besloot hij voor de FM te kiezen.
Lees ook: BUKO Transport heeft primeur met eerste MAN WVTetra
“Doorslaggevend was dat Terberg Techniek met originele Volvo-onderdelen werkt en dat Volvo de volledige garantie en aansprakelijkheid op zich neemt. Eén partij dus waarmee ik te maken zou krijgen. Bovendien kon de auto in de fabriek voorbereid worden op de plaatsing van twee extra assen en wilden ze het chassis verzwaren. Verder dachten ze actief mee door een zware koppeling te plaatsen en een superkruiptransmissie (I-Shift met kruipversnellingen). Beide zijn vereist voor mijn werkzaamheden, want bij mijn vorige combinatie heb ik de koppeling er maar liefst vier keer uitgereden.”
‘Even wennen’
Tijdens de bouw werd De Jong via foto’s op de hoogte gehouden van de totstandkoming van zijn nieuwe truck. Inmiddels zijn de eerste ervaringen verzameld, vooral in zandtransport. “Aan de luchtvering moest ik eerst even wennen, maar nu wil ik niet meer zonder. Mijn vorige auto stuiterde nogal en nu zweef ik overal overheen. Handig is ook dat je de voorzijde kunt liften bij freesranden zodat ik de bumper niet beschadig. Want ja, ik ben inderdaad zuinig op mijn materieel.”
GVW van 46 ton
De vele ‘technische snufjes’ vindt De Jong prettig en praktisch maar echt magisch vindt hij het Volvo Dynamic Steering-systeem. “Het is echt ongelooflijk hoe licht je daarmee een auto met vijf assen en een GVW van 46 ton kunt besturen, bizar gewoon!”
Ondanks het GVW en het laadvermogen van bijna 30 ton verbruikt de nieuwe Volvo FM zo’n 20 procent minder brandstof dan zijn vijf jaar oude Volvo met toch ook een Euro 6-motor. “Volvo beloofde me een zuinige auto. Maar eerst zien, dan geloven en het klopt. Dat komt niet alleen door de motor en I-Shift maar ook doordat ik de twee bijgeplaatste assen kan liften. Dat scheelt wrijving en dus brandstof. En het scheelt ook nog bandenslijtage, én het geeft een korte draaicirkel. Korter dan mijn vorige 4-asser!”
Al met al vindt De Jong dat Volvo en Terberg Techniek een knap stukje werk hebben geleverd waar hij op kan vertrouwen. “Ik vind het knap dat ze mee willen gaan met de wensen vanuit de markt en hun nek durven uit te steken”, besluit hij.
Bron: Bouwmachines.nl