Met de nakende start van de serieproductie dit najaar bewees de Mercedes-Benz eEconic met elektrische batterijaandrijving zichzelf in een wintertest op de noordpoolcirkel.
Bij ijzige temperaturen tot -25°C onderwierpen ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Special Trucks deze e-truck, bedoeld voor de gemeentelijke diensten van het Finse Rovaniemi, aan verschillende tests.
Testen bij extreem lage temperaturen
Ze testten onder andere het gedrag van de batterijen, de elektrische aandrijving en de bijhorende systemen bij extreem lage temperaturen. De batterijen van de truck zijn opgeladen aan verschillende laadstations om de compatibiliteit tussen het voertuig en de laadstations te controleren.
Lees ook: Mercedes-Benz eActros trucks voor Simon Loos
Tijdens de tests is de bruikbaarheid van de eEconic nagegaan via gesimuleerde afvalophalingsroutes. Dit gebeurde met een testvoertuig dat zo goed als klaar is voor productie. Voertuigen moeten betrouwbaar en bruikbaar zijn in extreme weersomstandigheden. Zeker wanneer gemeentelijke diensten deze trucks gebruiken. Uit de testen in Finland bleek dat de eEconic voldoet aan deze voorwaarden. De eEconic is nu klaar voor de volgende stap: een praktische test bij klanten.
eActros
Wat zijn voertuigarchitectuur betreft, profiteert de eEconic van de wereldwijde platformstrategie van Daimler Trucks. De vrachtwagen met lagevloerconcept is gebaseerd op de eActros. Die wordt gebruikt voor zwaar distributietransport in steden en is sinds 2021 in productie.