Mijnbouwbedrijf Boliden neemt binnenkort een elektrische Scania met een GTW van 74 ton in gebruik. De elektrische vrachtwagen maakt deel uit van het streven van het bedrijf om zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen.
Elektrische voertuigen worden een alledaags gezicht op de wegen in Noord-Zweden. De elektrische truck, met een totaalgewicht van 74 ton inclusief lading, zal worden bestuurd door transportbedrijf Renfors Åkeri AB tijdens een retourrit van 30 km over de openbare weg bij de mijn in Noord-Zweden.
‘Ontwikkeling gaat snel’
“Opnieuw laten we zien dat het technisch mogelijk is met volledig geëlektrificeerde oplossingen voor zware voertuigen. De ontwikkeling gaat snel! Het is van vitaal belang dat de infrastructuur bijblijft om meer klanten in staat te stellen deze stap te zetten. Het is ook heel waardevol om aan dit soort concepten voor zware geëlektrificeerde operaties te werken met spelers als Boliden. Zij willen de ontwikkeling stimuleren, niet in de laatste plaats op milieugebied,” zegt Fredrik Allard, Hoofd E-mobility bij Scania.
‘Klimaatprestaties verder versterken’
“Het in een vroeg stadium uitproberen van een geëlektrificeerde oplossing voor zeer zware voertuigen en het bijdragen aan de ontwikkeling en overgang naar duurzame oplossingen passen heel goed in onze agenda. De elektrische Scania-truck zal de uitstoot in een van de belangrijkste stromen in onze activiteiten verminderen. Tevens zal het onze ambitieuze klimaatprestaties verder versterken”, zegt Jonas Ranggård, programmamanager bij Boliden.
Deze elektrische truck maakt deel uit van een nauw en innovatief voorontwikkelingstraject tussen Scania en Boliden. De samenwerking biedt de mogelijkheid om in de toekomst meer transportstromen van Boliden te elektrificeren.
Grotere actieradius
De technische oplossingen van de truck zijn gebaseerd op de huidige in serie geproduceerde technologie, maar met toevoeging van sterkere componenten. Iets waardoor het elektrische voertuig ook tijdens de zware operaties zijn werk kan doen. Deze krachtige laadcapaciteit en een nog grotere actieradius maken deel uit van Scania’s in serie geproduceerde oplossingen binnen 24 maanden. De levering van deze truck is gepland voor het tweede kwartaal van 2022. De precieze laadcapaciteit en de actieradius is niet bekend bij de redactie van Truckstar.
Het project maakt deel uit van REEL, Regional Electrified Logistics, een initiatief geleid door CLOSER en ondersteund door het programma Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) om de weg vrij te maken voor de overgang naar een geëlektrificeerd vrachtvervoer op de Zweedse markt.