De verkoop van nieuwe trucks in Nederland gaat niet zoals gewenst. In Truckstar 2 valt te lezen dat zo goed als alle merken aangeven gehinderd te worden door het tekort aan beschikbare chips.
Dat probleem is bij de nieuwe generatie trucks van DAF goed te zien. Letterlijk én figuurlijk. Zo kregen we verschillende foto’s doorgestuurd van Truckstar-lezers waar DAF’s op staan afgebeeld met zowel camera’s als spiegels. In de huidige fase van productie heeft dat niks te maken met het testen van de camerasystemen of, zoals via sociale media werd gesuggereerd, met het leren rijden met camera’s.
‘Onvoldoende beschikbaar’
Truckstar vroeg DAF wat is nou precies de reden is dat de trucks geleverd worden met zowel camera’s als spiegels. “De chips voor de beeldschermen van het DAF Digital Vision System zijn op dit moment onvoldoende beschikbaar,” verklaart Rutger Kerstiens van DAF Trucks.
“Zoals bekend heeft de hele industrie last van tekorten aan chips. Onze klanten zitten evenwel met smart te wachten op hun nieuwe trucks. Daarom monteren we nu camera’s en spiegels,” aldus Kerstiens. “Zodra de chips weer voorradig zijn, worden de beeldschermen alsnog door onze dealers gemonteerd en worden de spiegels gedemonteerd.”
Tekst gaat verder onder de foto’s
Verkoop 2021
Ondanks het tekort aan chips gaat het toch goed met de verkoop van nieuwe trucks in Nederland ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop in 2021 is met 8,2 procent gestegen ten opzichte van het coronajaar daarvoor.
In totaal zijn er vorig jaar 12.082 nieuwe zware vrachtwagens en bussen verkocht. Dat waren er heel wat meer dan de 11.170 in 2020, maar als je het vergelijkt met het topjaar 2018 is het nog steeds bescheiden. Toen werden er maar liefst 16.350 zware trucks en bussen verkocht. Het kon niet op: er was zoveel vraag dat de levertijden soms wel twee jaar bedroegen.