Daar waar andere fabrikanten enkel nog zescilinders in het programma hebben of zelfs al naar een elektrische toekomst hinten, houdt Scania de aloude V8 in ere. Gelukkig maar.
Bekijk de video van de Scania R590 V8 onderaan deze pagina
De V8 van Scania werd ruim vijftig jaar geleden geïntroduceerd en heeft inmiddels een welhaast iconische status verworven. Hij heeft dan ook een grote schare liefhebbers. YouTube staat vol met filmpjes van brullende achtcilinders en het lijkt wel of een showtruck pas echt geslaagd is als er een V8 onder de cabine ligt. Het is voor sommigen zelfs dé reden dat ze alleen maar een Scania willen rijden. Waar vroeger meerdere fabrikanten een V8 leverden, is Scania nu namelijk de enige die zo’n krachtbron in het programma heeft.
Natuurlijk, het gevoel van een overvloed aan pk’s onder het gaspedaal is geweldig, maar voor de meeste Nederlandse transporteurs is een V8 eigenlijk helemaal niet nodig. Een zescilinder met een vermogen van zo’n 450 tot 500 pk voldoet immers prima voor het merendeel van de meestal nationale ritten. Niet gek dus dat eigenlijk alle fabrikanten inzetten op motoren met dat soort vermogens, die bovendien gemakkelijk uit zes cilinders te halen zijn. Bijkomende gedachte is dat zes potten uiteindelijk ook minder brandstof nodig hebben dan acht. Of dat echt zo is, gaan we uitzoeken door een Scania R 590 met V8 mee te nemen op onze vaste testroute naar de Ardennen.
Sterkste
De bewuste testauto met zijn felblauwe kleur is een oude bekende. We mochten Castor – Scania geeft al zijn testtrucks een naam – vorig voorjaar al eens kort proberen in de Ardennen, vooral om kennis te maken met de toen nieuwe V8. Om de iconische motor weer helemaal bij de tijd te krijgen, hebben de Zweden deze uitgebreid onder handen genomen. Dankzij die fijnslijperij aan de bekende zestienliter-V8 – er werden meer dan zeventig nieuwe onderdelen ontwikkeld – is er minder interne wrijving.
Bekijk ook: Volvo FH 460 I-Save | Truckstar Praktijktest
Daarnaast zijn ook de compressieverhouding en de maximale cilinderdruk verhoogd om de verbranding en het brandstofverbruik verder te verbeteren. Nieuw vormgegeven uitlaatspruitstukken zorgen voor een betere afvoer van de gassen en brengen en passant ook dat beroemde V8-geluid weer een beetje terug. Door extra inspuiting van AdBlue vlak na de turbo en nogmaals in de demper zelf voldoen de motoren aan de jongste emissie-eisen. Naast lichter en zuiniger zijn de achtcilinders ook krachtiger geworden, wat nieuwe typeaanduidingen betekende. Kers op de taart is de nieuwe 770, waarmee Scania de titel ‘Sterkste productietruck’ weer terug naar Södertälje haalde.
Genieten
Tijd voor de testrit naar de Ardennen, waarbij we opnieuw voor de route richting Sankt Vith kiezen. Na het aftanken gaat het richting de tunnels van Maastricht. Op dit vlakke deel gebruikt Scania in de zuinige modus veelvuldig het Pulse & Glide-systeem, waarbij er even wordt geaccelereerd naar 3 km/h boven de ingestelde snelheid om vervolgens in neutraal uit te rollen tot 2 km/h onder die snelheid. We hebben het er al veel over gehad, maar zien het ook bij andere fabrikanten terugkomen, dus kennelijk brengt het wel iets.
Helemaal blij worden we er nog steeds niet van, maar bij streep 80 lijkt de overlast voor de collega’s mee te vallen. Ook kiest de bak geregeld de overdrive, waarbij het toerental tot ruim onder de 1.000 omwentelingen zakt. Dat moet schelen voor het verbruik, maar het zorgt ook voor nog meer rust in de cabine. En omdat het maximumkoppel vanaf 925 toeren beschikbaar is, hoeft de bak bij licht versnellen niet eens terug naar twaalf.
Dat je met een V8 onderweg bent, hoor je dankzij die nieuwe uitlaatspruitstukken eigenlijk alleen bij het optrekken. Wanneer de motor echt kracht moet leveren, produceert hij weer die ouderwetse brul, die bij de vorige V8’s toch een beetje verdwenen was. Zeker met het raampje een stukje open is dat toch genieten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees het uitgebreide verslag in Truckstar 2.