Mammoet heeft zijn eerste ultra-brede onshore windmolenklemset gekocht en zal er voor het einde van het eerste kwartaal van dit jaar nog drie ontvangen.
Door de extra flexibiliteit zijn er minder aanpassingen aan bermen, straatmeubilair of bruggen nodig tijdens windtransport over land. Het zorgt er ook voor dat nieuwe, grotere ontwerpen van windturbinegeneratoren veel efficiënter de afgelegen windparken kunnen bereiken.
Omdat ontwikkelaars het meeste uit windparklocaties proberen te halen, zijn turbines groter geworden om sterkere, ononderbroken wind te bereiken. Als gevolg hiervan zijn de basistorendelen van deze turbines verbreed. Van ongeveer 4,5 meter (slechts een paar jaar geleden) tot meer dan zes meter vandaag. Daardoor is ook het zwaartepunt tijdens het transport hoger te komen liggen: tot 1,5 meter hoger dan bij eerdere modellen. Boven 4,5 meter zijn conventionele trailers niet stabiel genoeg om de grootste windmolens veilig te vervoeren.
Greiner
Voor deze grotere torendelen was het enige alternatief om ze op een trailer met hydraulische vering te vervoeren. Deze manier van transport heeft als nadeel dat er een kraan nodig is om te laden en lossen. Tevens is dit transport minder wendbaar en heeft het een rijhoogte die ruim een meter hoger is dan de nieuwe windmolenklem.
Dit nieuwe systeem, gefabriceerd door Greiner, is geïnstalleerd op draaikransen tussen een luchtgeveerde jeep-dolly en hydraulische trailers achterop. Zo wordt een modulair voertuig gevormd dat in staat is om krappe bochten te nemen zonder het wegdek te verlaten.
Net als andere klemsystemen kan het nieuwe systeem torensecties rechtstreeks van steunen laden – er zijn in geen enkel stadium van de reis kranen nodig. Tijdens projecten zal het worden gebruikt om de lagere, bredere torendelen te transporteren. De hogere, dunnere delen kunnen door bestaande klemsystemen worden vervoerd.