Onlangs voegde Loon- en Verhuurbedrijf Fuhler BV uit Emmen een bijzonder voertuig toe aan hun wagenpark: een Scania P360 XT PHEV (Plug-in Hybride). De truck combineert een 360 pk sterke 9-liter motor met een 115 kW elektromotor en drie batterijen met een geïnstalleerd vermogen van 90 kWh.
Het is de eerste plug-in hybride truck in de vloot van Fuhler. Met dit voertuig sorteert het bedrijf duidelijk voor naar een duurzame toekomst waarin CO2-reductie en verkleining van de ecologische voetafdruk centraal staan.
‘Best of both worlds’
De truck biedt ‘best of both worlds’ door beide aandrijflijntechnologieën te combineren. Op de snelweg rijdt het voertuig op de zuinige en krachtige 9-liter motor terwijl hij bij het betreden van de binnenstad of dorpskern kan overschakelen naar volledig elektrische aandrijving zonder enige uitstoot. Door gebruik te maken van de multi-battery oplossing bedraagt de actieradius, afhankelijk van belading en omstandigheden, enkele tientallen kilometers. Dit is ruim voldoende om binnen elke zero-emissie zone werkzaamheden te verrichten. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het rijden op de doorgaande wegen wat zich direct vertaalt in een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Bovendien kan de truck probleemloos gebruik maken van een hernieuwbare brandstof als HVO. Hierdoor kan de CO2-uitstoot nog verder gereduceerd worden.
Palfinger
Het drieassige voertuig is uitgerust met een Epsilon Palfinger kraan Q200Z95TR, direct achter de cabine gemonteerd, en een Palfinger Palift T18TEC7 haakarmsysteem. Het geheel is voorzien van een load sensing pomp. Deze geeft alleen vermogen op het moment dat de equipment dit vraagt. Daarmee is het mogelijk om flink wat energie te besparen. Deze zijn gemonteerd en geleverd door De Poel Carrosseriebouw uit Emmen. De aandrijving hiervan vindt ook volledig elektrisch plaats zodat men met het voertuig ook ter plekke zero-emissie kan opereren. De elektrische aandrijving van de truck én de opbouw betekent niet alleen een groot voordeel voor wat betreft de uitstoot, maar ook voor het geluidsniveau. Deze truck kan binnen elke milieugevoelige zone of leefomgeving geluidloos ingezet worden.
Bladafval
De nieuwe Scania zal worden ingezet voor werkzaamheden voor diverse opdrachtgevers. Het betreft voornamelijk werkzaamheden voor het ophalen van bladafval. Deze schone en stille truck is uitermate geschikt voor het binnenstedelijk gebied van gemeenten en binnen emissieloze projecten. Dit opgenomen bladafval zal worden verwerkt op de BOV Recycling Emmen, dit is onderdeel van Loon- en Verhuurbedrijf Fuhler. Met de moderne verkleiner(s) en de elektrisch zeef zal dit bladafval worden verwerkt tot diverse eindproducten.
Loon- en Verhuurbedrijf Fuhler kent zijn oorsprong als loonwerk. Men is ook actief in de sanering, aanneming en de recycling. Het scheiden en bewerken van groenafval, bouw- en sloopafval, afvalhout en het bewerken van grond zijn daarvan enkele voorbeelden. Dit project past dan ook naadloos aan bij de activiteiten.