Bolk Transport neemt als eerste bedrijf in Nederland een speciale truck van Mercedes-Benz in gebruik. Het gaat om een drie-assige Actros-trekker met een verlaagde schotelhoogte.
“Deze truck is exclusief ontwikkeld om te voldoen aan de vraag van kleine groep klanten die een drie-asser willen met een lagere schotelhoogte. Samen met Custom Tailored Trucks hebben we alles op alles gezet om in deze niche onze kwaliteit te kunnen bieden. Bolk neemt deze innovatie nu als allereerste in gebruik”, vertelt Stefan van Rooijen, Sales Engineer bij Mercedes-Benz Trucks Nederland.
Custom Tailered Trucks
Naast de verschillende modellen die Mercedes-Benz Trucks in serie bouwt, is er ook een speciale afdeling voor specifieke klantwensen, CTT genaamd. Dit staat voor Custom Tailored Trucks. Stefan van Rooijen vertelt: “De Nederlandse markt vraagt veel om vernieuwing. Geen klantvraag is hetzelfde, maar zo vaak als het kan, komen we toch graag met een passend antwoord. In dit geval had Bolk Transport bij ons aangegeven behoefte te hebben aan een 6×2-combinatie met een lagere schotelhoogte dan de standaard 115 tot 120 m. Hoe lager een truck namelijk is, hoe meer laadruimte en flexibiliteit deze biedt. Een 4×2-combinatie, oftewel een twee-asser met een lagere schotelhoogte was al wel beschikbaar, maar een drie-asser: die moest nog ontwikkeld worden.”
‘Op de millimeter’
Van Rooijen vervolgt: “Samen met de afdeling CTT zijn we het product gaan ontwikkelen. Hoe simpel een paar centimeter verlagen ook moge klinken: het is een ingrijpende operatie op het voertuigconcept. Hoe lager een truck is, hoe minder ruimte je immers ook overhoudt voor essentiële techniek. Daarom hebben we een andere ophanging ontwikkeld, zijn we met verschillende exclusieve onderdelen tot een zeer lage configuratie gekomen en is een gestuurde voorloopas toegevoegd aan de asconfiguratie. Het was echt engineering op de millimeter, maar wel met een mooi resultaat. Dit is de laagste 6×2 truck in de markt qua schotelhoogte. Waar veel merken op 1 meter zijn gestrand, kwamen wij tot 95 centimeter. Inderdaad: dat is 20 centimeter lager dan de standaard! Daarbij heeft de truck een maximaal treingewicht van maar liefst 60 ton.”
Allereerste
Bolk Transport gaat als allereerste bedrijf in Nederland rijden met deze zware lowliner-truck. De firma is onder meer actief in uitzonderlijke transporten. Gerralt Kamermans van Baan Twente Trucks vertelt: ”Bolk rijdt graag met de beste truck voor de toepassing. We zijn dan ook blij dat Mercedes-Benz Trucks al jaren onderdeel uitmaakt van het palet. Onze modellen maken in hun wagenpark onder andere indruk met het lage brandstofverbruik en innovatieve veiligheidssystemen zoals het standaard Active Brake Assist 5.”
Schotelhoogte instelbaar
“Als Mercedes-Benz Trucks zijn we full concept leverancier. We willen de klant dus een passende oplossing bieden voor elke uitdaging. Nu vroeg Bolk ons een megatruck, met een gestuurde extra as en een zo laag mogelijke schotelhoogte. Wij waren zeer verheugd om onlangs mede te kunnen delen dat ‘ie klaar is. Ze hebben er vier besteld en nu leveren we de eerste af. De schotelhoogte is in te stellen tussen 95 en 115 centimeter en die instelbaarheid van schotelhoogte biedt de transporteur veel flexibiliteit in de inzet van het voertuig. Binnenkort geven wij de chauffeursinstructie aan de heren die ermee gaan rijden. We laten dan zien hoe je het meeste uit deze trekker haalt. Deze truck is bijvoorbeeld voorzien van Predictive Powertrain Control. De software zorgt ervoor dat de trekker reageert op onder meer een naderende rotonde. Zo komen – bij goed gebruik – veiligheid en efficiency op een hoger niveau te liggen.”
Zware klussen
“Lekker kort bij de grond: dat staat ‘m wel”, zegt Erik Maassen van den Brink, de wagenparkbeheerder van Bolk Transport over hun nieuwste en bijzondere Mercedes-Benz Actros-trekker. Hij vervolgt: “De trucks van Mercedes-Benz liggen op hoog niveau qua comfort met een goede isolatie, perfecte stoelen en een breed bed. Onze chauffeurs vinden het daarom geen straf om hiermee te rijden.”
Lees ook: Bolk Transport neemt 17 Renault Trucks D in gebruik
Bolk Transport zet de trucks van Mercedes-Benz vooral in bij de zware klussen. Er rijden er al een aantal rond met een lagere schotelhoogte, maar 95 centimeter voor een drie-asser: dat is tot nu toe uniek in de markt. “Mooi dat Mercedes-Benz in onze vraag kan voorzien. We hopen dat ze op deze manier blijven ontwikkelen en de trucks zo over de gehele breedte inzetbaar blijven – dus graag ook met een nóg hoger maximaal gewicht dan de 60 ton van deze truck”, knipoogt Maassen van den Brink.
Bolk Transport
Bolk Transport in Almelo is een innovatief transportbedrijf. Het verzorgt transport, warehousing en projectlogistiek voor meerdere gerenommeerde organisaties in binnen- en buitenland. Bolk verlegt graag grenzen en blinkt onder meer uit in zware, uitzonderlijke transporten. Dit specialistische werk gebeurt door heel Europa. De truck die nu is afgeleverd zal vooral zware machines gaan vervoeren tussen Nederland en Italië. Denk daarbij aan industriële machines en zelfrijdend materieel. “Als je een paar dagen bivakkeert langs de Brenner-pas, is de kans groot dat je deze specifieke truck voorbij ziet komen”, sluit Erik Maassen van den Brink af.