BAS Mining Trucks presenteert met haar nieuwste modellen mijnbouwvrachtwagens: de 10×4 en 8×4 widespread vrachtwagens. Hun grootste voordelen: hoger laadvermogen en verhoogde veiligheid.
De nieuwe wijdverbreide modellen zijn uitgerust met een tandemas van 38 ton. De sterkte van deze tandemas is verbeterd door BAS Mining Trucks. De assen zijn verder uit elkaar geplaatst. Zo ontstaat er meer ruimte om grotere en bredere banden te monteren. Dit zorgt enerzijds voor meer stabiliteit tijdens het rijden en lossen. Anderzijds resulteert dit in meer laadvermogen, resulterend in 10×4 kippers met een inhoud van 31 m3 en een netto laadvermogen van 56 ton en 8×4 kippers met 45 ton netto laadvermogen.
‘Efficiëntie verhogen’
“De nieuwe widespread vrachtwagens hebben een topsnelheid van 50 km/u en kunnen hellingen van 15% aan. De 10×4 vrachtwagens hebben een derde as die pneumatisch is geveerd. Om slijtage van deze as te verminderen, wordt deze automatisch geheven wanneer de vrachtwagen leeg is of achteruit rijdt. Om de efficiëntie van de operatie te verhogen, zijn er meer opties beschikbaar, zoals een meetsysteem voor het laadvermogen, een hellingsmeter en BAS Fleet Connect. Het hogere laadvermogen in vergelijking met standaard kiepwagens, gelede vrachtwagens en vergelijkbaar formaat bakwagens, leidt tot een mijnbouwtruck met de laagste kosten per ton in het algemeen”, stelt Bas van Heertum, directeur van BAS Mining Trucks.
Verbeteringen
De BAS Mining Trucks zijn gebaseerd op de Volvo FMX. “Dit is tot nu toe altijd de meest robuuste bouwtruck geweest die echt zwaar terrein aankan. Er zijn verschillende verbeteringen aangebracht die de truck veiliger en nog kostenefficiënter maken. De nieuwe cabine is ruimer en ontworpen voor beter zicht. Alle ramen (voor- en zijkanten) zijn breder, wat het zicht rondom de truck verbetert. Het secundaire display in de cabine zorgt voor gelijktijdige beelden van zowel de achteruitkijkcamera als andere geïnstalleerde camera’s, maar ook van de zijdelingse hellingsindicator en andere functies. Dit maakt de truck gemakkelijker en veiliger te bedienen. Bijkomend voordeel is dat een beter besef van de omgeving ook resulteert in een hogere inzetbaarhied”, aldus van Heertum.
Lager brandstofverbruik
De D13-motor in combinatie met Powertronic-transmissie resulteert in een laag dieselverbruik, een hoog koppel en lage onderhoudskosten. Een hydraulische retarder (in plaats van alleen een motorrem) is beschikbaar bij downhill-segmenten. In de automatische modus beslist de truck of de bedrijfsrem, motorrem of retarder wordt gebruikt. Dit resulteert in veiligere bedrijfsomstandigheden en een langere levensduur van de rem.