Holland Norway Lines gaat een veerdienst starten tussen de Eemshaven in Groningen en het Noorse Kristiansand. De eerste overtocht vindt naar verwachting plaats in april 2022.
De initiatiefnemers van Holland Norway Lines (HNL) en rederij Tallink zijn beide ervaren partijen in de logistiek en scheepvaart. Bart Cunnen, CEO van HNL, spreekt van een interessant marktpotentieel dat voorafgegaan is door marktonderzoek in zowel Noorwegen als Nederland. “Hier spreken we van een potentieel voor verdere toevoeging aan de markt.”
Werkgelegenheid
HNL biedt nieuwe mogelijkheden om op een eenvoudige manier Nederland en Noorwegen te bereiken. HNL maakt beide regio’s sterker en verbindt Nederland met Scandinavië en past binnen de visie op duurzaam toerisme. In de Eemshaven in Groningen (Beatrixhaven) op een locatie van 6-8 ha wordt binnenkort een speciale roro-kade met brug aangelegd. Daarnaast komt er een kantoor voor de medewerkers die het vertrek en de aankomst van diverse reizen verzorgen. De verwachting is dat deze nieuwe cruiseferrylijn in eerste instantie 50 nieuwe banen zal opleveren, met een mogelijke uitbreiding tot 100 banen.
MS Romantika
Het schip MS Romantika dat op de route Eemshaven-Kristiansand gaat varen is uitgerust met de nieuwste en meest duurzame technieken en systemen. Het schip zal niet alleen passagiers vervoeren, maar ook auto’s (inclusief campers/caravans) en vrachtwagens. Drie keer per week vertrekt de MS Romantika om 15.00 uur vanuit de Eemshaven en arriveert om 9.00 uur in Kristiansand. Er is ook een terugreis naar Nederland, die ook 3 keer per week vertrekt.
Het schip heeft een diversiteit aan restaurants, cafés, (belastingvrije) winkels en uitgaansgelegenheden. Voor bedrijven zijn er uitgebreide mogelijkheden om op een veilige en snelle manier lading van en naar Nederland en Noorwegen te vervoeren.
Prijs
De prijs voor een retourtje inclusief overnachting ligt tussen de 600 en 900 euro inclusief auto. Wat de prijzen voor een overtocht met vrachtwagen zijn is vooralsnog niet bekendgemaakt.
Het initiatief komt tot stand met steun van Groningen Seaports, de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM), de provincie Groningen en de gemeente Hogeland.